VINNERE: Om SEILmagasinets lesere fikk bestemme. Da ville disse fem ha vunnet.
VINNERE: Om SEILmagasinets lesere fikk bestemme. Da ville disse fem ha vunnet.

Lesernes favoritter til Årets Båt i Europa

Lørdag blir premier delt ut for årets beste båter i Europa. Om SEILmagasinets lesere ville bestemt hadde disse vunnet.

Publisert Sist oppdatert

SEILmagasinet har opp gjennom årene kjørt en undersøkelse blant våre lesere om hvilke båter de mener er best. I mange tilfeller har leserne truffet veldig godt. Under avstemmingen i fjor fikk SEILmagasinet tre av fem riktige. Om leserne har vært like flinke i år vil vi se lørdag 21. januar. Da blir prisene delt ut.

.

SMÅTT: Bente 28 ble en klar vinner i kategorien.
SMÅTT: Bente 28 ble en klar vinner i kategorien.

Smått er godt

I klassen for familieturseilere er det en klar seier til tyske Bente 28 som stikker av med mer en 2/3 av alle stemmene. Dette er en unik båt med spennende ideer, en båt som også blir utstilt på Boot. En klar nummer to er svenske Linjett 39 som har 27 prosent, mens Dufour 37 kun får seks prosent.

.

RASK: First 36 fikk flest stemmer av de norske leserne.
RASK: First 36 fikk flest stemmer av de norske leserne.

Rask og kompakt

Det er den minste modellen som også blir foretrukket av leserne i i kategorien Performance cruisers. Her er det fem svært båter nominert, hvor fire havner mellom 13 til 19 prosent av stemmene, mens First 36 står klart ut med sine 41 prosent. Etter hva vi forstår vil det komme en slik båt til landet før sommeren, en båt som bør fange stor interesse her hjemme.

.

DYR: Oyster 496 fikk flest stemmer av SEILmagasinets lesere.
DYR: Oyster 496 fikk flest stemmer av SEILmagasinets lesere.

Minst av de dyre

I klassen for luksuriøse seilbåter er det to 60-fotere og en 50 foter, og det er den minste som får flest stemmer. Oyster 495 fikk over halvparten av stemmene, mens Ice 62 Targa fikk 29 prosent. SEILmagasinet testet Oyster 495 i mai, da den svingte innom Aker Brygge, og fikk seilt den på ny i Spania i høst. Norge er et viktig marked for Oyster, og 495 er verftets mest aktuelle modell. Dessverre snakker vi om en pris som gjør at vi neppe vil se en norsk Oyster 495 i Norge. Den dagen eieren betaler momsen, så går 25 prosent av verdien tapt.

.

Med to skrog

Det var egentlig to kategorier flerskrogsbåter, de raske og de for tur, men vi slo dem sammen til en gruppe med syv alternativ. I denne kategorien er stemmene godt fordelt, men det er tre katamaraner som står ut. Flest stemmer får Nautitech 44 Open med 26 prosent. Excess 14 og C-Cat 48 følger rett bak med 23 prosent. Litt overraskende er det at Lagoon får færrest stemmer.

Nautitech 44 Open har samme eier som Bavaria, og har også mange av de samme forhandlerne, men etter hva vi forstår, så har ikke Bavaria Norge solgt noen slike så langt.

.

SPESIELL: EcoRacer fikk flest stemmer av SEILmagasinets lesere.
SPESIELL: EcoRacer fikk flest stemmer av SEILmagasinets lesere.

Rare og spesielle

Det er tre båter nominert for de spesielle seilbåter. Her er det miljøbåten EcoRacer som får nesten halvparten av stemmene, mens Ace 30 får 30 prosent og trimaranen Astus 23 prosent. EcoRacer er bygget med en ny type termoplast som bindemiddel i laminatet. Lin og basaltfiber er benyttet i stede for glassfiber.