NYTT: Ny puter gjør det langt trivligere om bord i den gamle seilbåten.
NYTT: Ny puter gjør det langt trivligere om bord i den gamle seilbåten.

Tekstiler på dypt vann

Bruktbåten trengte sårt nye puter under dekk, men veien frem var en labyrint. Vi har snakket med to syere som har god peiling, og vi fikk både gode råd og hyggelig priser.

Publisert Sist oppdatert

Men Alcantara blir også slitt. Jeg eide en gang en Lancia, og Alcantara-setene i bilen var tydelig slitt før bilen rundet 100 000 km.Min gamle seilbåt trengte sårt nye puter under dekk, men jeg hadde ikke en anelse om hva det kostet eller kjente noen som kunne gjøre en slik jobb. Jeg kunne også null og niks om ulike tekstiltyper og kvaliteter.

I svenske båtblader er det alltid annonser fra firmaer som tilbyr ulike tjenester for oppgraderinger av slitne båter, men i Norge er dette sjeldent. Ikke fant jeg mye på nettet heller. Ideen var å sende ut en e-post for å innhente priser og råd, men det var ikke så lett. Etter litt detektivarbeid kom jeg over to kilder som var svært kunnskapsrike på området.

BÅT: «Cilantra» ble kjøpt som en sliten TwoStar 36 fra 1986.
BÅT: «Cilantra» ble kjøpt som en sliten TwoStar 36 fra 1986.
SLITT: 1990-talls stilen på putene var ikke vår smak. Trekket var også slitt.
SLITT: 1990-talls stilen på putene var ikke vår smak. Trekket var også slitt.
NYTT: Båten fikk seg et skikkelig løft med nye puter og litt maling og belysning.
NYTT: Båten fikk seg et skikkelig løft med nye puter og litt maling og belysning.

To kilder

Bentes Søm har annonsert i norske båtblader. Bente Tyrholm fra Bærum har sydd puter og madrasser til båter i over 30 år, men er ikke helt i den digitale tidsalderen, og hun mangler e-post-adresse og nettside. Men telefon fungerer også.

Mette S. Bråthe fra Kråkerøy er seilmaker, og hun syr og reparerer seil, kalesjer og seildukstrekk. Hun syr også puter og interiørdetaljer til båter. Bråthe har tilpasset seg den digitale verden og har nettside, facebookside og har til og med en videopresentasjon av virksomheten på nett. Seilmakeriet heter Sybra Sails.

Ikke bomull

– For all del unngå bomull, mener Bråthe.

Man bør istedet benytte syntetisk materiale som ikke trekker til seg fuktighet, og i putestoff til båter er det ofte akryl, mikrofiber eller skai som blir brukt. Skai blir ofte brukt til puter som må tåle litt vann, enten fordi de ligger ute i cockpiten eller fordi det blir kastet våte seil over dem.

– Det er uansett ikke å anbefale at putene blir våte. Det kommer vann inn gjennom sømmene og det fører til innestengt fuktighet. Når skumgummien er blitt våt, må den tas ut av trekket og tørkes godt. Det tar lang tid å tørke gjennomvåt skumplast, sier hun.

– Dersom det er fare for fukt, anbefaler jeg å ha enkle trekk på som lett kan tas av og settes på igjen, det vil si uten knapper og med glidelås i bakkant eller under, forteller seilmakeren.

– Før du velger stoff må du vurdere hvordan båten skal brukes. Ullstoff er supert om du vil forlenge sesongen. Det gir varme i det du setter deg ned i sofaen. Hud holder best og blir bare finere med årene. Jeg sydde en salong i hud til en seilbåt som dro på langtur, og etter ti år var salongen like fin. Jeg bruke vannbøffel. Skai er billig og tåler mye. Det er bra om du har hund om bord. Alcantara (mikrofiber) lignende stoffer er populære. De tåler mye, forteller Tyrholm fra Bærum.

Men Alcantara blir også slitt. Jeg eide en gang en Lancia, og Alcantara-setene i bilen var tydelig slitt før bilen rundet 100 000 km.

ERFAREN: Bente Tyrholm har sydd puter for båter i over 30 år
ERFAREN: Bente Tyrholm har sydd puter for båter i over 30 år

Blått holder stand

– Grått og sort er populært i mindre, åpne båter. Det er fremdeles mye blått, men lyse løsninger blir stadig mer etterspurt, forteller Bente Tyrholm.

Blått i alle nyanser, lys beige, grått, noen ganger rødt eller burgunder er hva Bråthe opplever av etterspørsel.

I moderne båter er det gjerne lyse tekstiler, men dette kan være upraktisk å holde rent. Selv synes jeg blått er kjedelig. Blåfarge stjeler også lyset, og gjør det unødig mørkt om bord. Jeg ønsket en lys og frisk stil, og valgte lys beige på køyene, og rød salong. Rødfargen gjør også salongen varm når det er mørk, noe som er viktig når resten av interiøret er hvitt.

Tenk brannfare

– Det er viktig med et materiale som ikke er lett antennelig med tanke på sikkerheten. Naturmaterialer er bra på dette området, men mye av det syntetiske vil bare smelte, ikke brenne. Det er dyrt for produsentene å få tekstilene godkjent, men det er mye bra som ikke er godkjent, men også har gode brannhemmende egenskaper.

Bente Tyrholm tror ikke at båtprodusentene må levere båter med brannhemmende tekstiler.

GREIT: Skummet var greit. Det var trukket med vatt for bedre komfort. De gamle putene hadde borrelås for at trekket kunne tas av. Det fikk også de nye.
GREIT: Skummet var greit. Det var trukket med vatt for bedre komfort. De gamle putene hadde borrelås for at trekket kunne tas av. Det fikk også de nye.
KVALITET: Kaldskum har bedre spenst, og er mer lik fjærmadrasser, men de koster mer enn vanlig skumgummi.
KVALITET: Kaldskum har bedre spenst, og er mer lik fjærmadrasser, men de koster mer enn vanlig skumgummi.

Sitt og sov godt

Det er stor forskjell på komforten i salongen og i køyene på båtene i markedet, og man får det man betaler for. Selv om trekket var slitt, var skumgummien på den gamle Twostar 36 ok. Faktisk er sittekomforten i salongen bedre enn i de fleste nye båter. En overmadrass i køya forut står på ønskelisten, noe som vil øke sovekomforten.

– Alle sover hjemme på fjærmadrasser, men om bord ligger man på vonde skumgummimadrasser i dårlig kvalitet. En overmadrass gjør mye.

Bente anbefaler kaldskum-madrasser. – Disse er brannhemmende, og de er også bedre å ligge på, hevder sydamen.

Hun viser meg forskjellen, og kaldskummet er mykere med mer spenst.

BESTILL FØR JUL

Bente Tyrholm har holdt på i mange år i bransjen. Hun jobbet 20 år hos Rønsdal i Asker før hun startet for seg selv. For noen år siden hadde hun flere ansatte og leverte til proffmarkedet, men nå går det kun til private kunder. – Jeg gidder ikke å ta siste-liten-jobber lenger, men de fleste er ute i god tid. Jeg får en del forespørsler på høsten i det båtfolket tar vinteropplagget. Så er det stille frem til 3. januar. Da begynner telefonene å ringe, forteller hun.

– Mange kommer til meg med bilen full av madrasser. Det er unødvendig når de kommer til meg. Jeg kan gi en estimatpris, og som regel treffer jeg godt. En forpigg koster ca. 5500 kroner å få sydd, inkludert stoff inntil 500 kroner per kvadratmeter i pris. Det samme koster en enkel salong. Akterlugaren er litt billigere. Noen kunder kommer med stoff selv, og det er OK. Jeg tar den samme timeprisen for jobben, til ross for at jeg går glipp av litt avanse på tekstilene, sier Bente Tyrholm.

– Dette er mer lik en fjærmadrass. Kaldskum har også dobbel levetid, forteller den erfarne sydamen fra Bærum.

– Jeg anbefaler en skumplast som heter HR39 til sitteputene. Den er hardere og anbefalt til båt. Til ryggputer kan man eventuelt bruke en mykere og en smule billigere variant U35. Men det finnes mange forskjellige varianter.Ulike priser likeså.

Prisene blir beregnet ut fra 1 cm tykkelse/m2. Hvis prisen for 1 cm tykkelse er kr 44, blir det kr 440 per m2 for en tykkelse på 10 cm. I tillegg kommer utgifter til skjæring og eventuelt kapp. Putene blir skåret ut fra en plate på 205 cm x 225 cm.

– Som sitteputer anbefales 10 eller 12 cm tykkelse. Ryggputer 8–10 cm avhengig av plass og eventuelt formen på putene, forteller seilmakeren fra Kråkerøy.

Vask og stell

Tørr båt er det enkleste måten å forlenge levetiden. Min båt lakk i vinduene og vannet rant ned på putene i salongen. Også luken over forpiggen har lekket. En stor jobb med ulike fugemaser har hjulpet.

Nå er båten også utstyrt med en avfukter, som gir et bedre innemiljø. Det kommer stadig inn litt vann, men det meste kommer via masten.

Om putene oppbevares om bord i båten om vinteren, bør de settes på høykant, og man bør sørge for lufting rundt.

– Det beste er å ta av trekket og vaske det. Alle materialer tåler vann, men pass på temperaturen. Det lønner seg å ta på trekket før det er tørt. Noen ganger er tekstilene festet til båten. Uttynnet salmiakk er bra å bruke for å rense tekstiler, forteller Bente Tyrholm.

Puter og madrassen kan leve svært lenge om det er tørt og rent i båten.

– Om skumplasten fortsatt er spenstig, tørr og fin, er det ingen grunn til å bytte. Men er den full av jordslag og begynner å smuldre så fort man tar i den, er den klar for utskifting. Sannsynligvis lukter den heller ikke så godt da, sier Mette S. Bråthe.

KLIPP: Hjørner er utfordringen. Vi brettet stoffet og satte merker der vi mente sømmen skulle være.
KLIPP: Hjørner er utfordringen. Vi brettet stoffet og satte merker der vi mente sømmen skulle være.
AMATØR: Vi fikk putene sammen uten videre sy-erfaring, men finishen er langt fra proft.
AMATØR: Vi fikk putene sammen uten videre sy-erfaring, men finishen er langt fra proft.

Hjemmesøm

VASK: Vi sydde inn borrelås for å kunne ta av og vaske stoffet.
VASK: Vi sydde inn borrelås for å kunne ta av og vaske stoffet.

Utfordringen med en nærmest verdiløs seilbåt er å få gjort den pen med minimalt bruk av penger. For å holde trange budsjetter, valgte vi å sy putene i forpiggen og i akterlugaren selv. Dette hadde vi allerede satt i gang før vi fikk prisen av Bente Tyrholm. Den var lavere enn forventet. Når vi legger sammen tiden vi brukte og at vi kjøpte oss en symaskin til formålet, var det nok ikke lønnsomme arbeidstimer. I hvert fall ikke om man er nøye på passform og finish.

Mens salongen ble trukket i rødt trekk, valgte vi en mer nøytral farge på køyene.

Stoffet vi endte opp med, kjøpte vi på Stoff og Stil, en stoffbutikk med lavprisprofil. Der fant vi et stoff som minner om Alcantara, og det ser også ut som semsket skinn. Butikken kaller det imitert ruskind. Stoffet er et mikrofiberstoff i polyester. Det har en slitasjekvalitet på 30 000 Martindale, som er over Møbelfaktas testkrav for hard bruk, men ikke bra nok for et offentlig miljø hvor kravet er 50 000 Martindale. Stoffet har ikke mønster eller retninger. Det gjør det enklere å sy. Stoffet var også overraskende billig, kun 108 kroner per meter.

Stoffet i salongen er også et mikrofibermateriale og ble anbefalt av Bente Tyrholm. Det kostet ca. 600 kroner kvadratmeteren, nesten seks ganger mer enn hva vi betalte for tekstilene i køyene. Tyrholm mente at stoffe vi valgte, har enda bedre egenskaper enn Alcantara, og at det er lettere å holde pent, men det er mindre likt semsket skinn.

PLASS: Vi kjøpte ­symaskin og brukte stuegulvet til ­arbeidsplass.
PLASS: Vi kjøpte ­symaskin og brukte stuegulvet til ­arbeidsplass.

Kraftig symaskin

For å sy putene, måtte vi kjøpe en symaskin. Stoffet er for tykt for en maskin av aller enkleste type. Vi ble anbefalt en Janome-maskin til ca. 4000 kroner. Den klarte jobben bra.

Putene akter er store, og for å få plass rundt symaskinen, ble den plassert på gulvet i stua. Putene har ingen 90 graders hjørner, og sidene er skråskåret. Vi la stoffet rundt putene og tegnet opp streker der vi mente sømmen skulle være. Det fungerte sånn pass. Utfordringen er å få stoffet stramt, men ikke for stramt.

Vi var fornøyde selv, helt til vi hentet putene i salongen som var proft sydd. Da innså vi at vi er amatører på området, men så er putene i forpiggen og akterlugaren som regel trukket med et laken.

Vi trakk hele puten i samme stoff. Skulle vi gjort jobben på nytt, burde vi valgt et mer pustende stoff på undersiden, noe som vil slippe ut fuktigheten fra madrassen bedre.

Hyggelig pris

Nye puter ble en stor oppgradering av båten, uten at det knakk familieøkonomien vår. Salongen ble trukket om av Bente Tyrholm, som straks gjenkjente putene. Hun hadde trukket om putene for en tidligere eier av Twostaren på 1990-tallet en gang. Prisen endte på 6000 kroner, og da med et stoff som ligger over snittet i pris. Putene har knapper, men disse kan hukes av. Det kunne de også før, noe jeg ikke visste. Trekket kan dermed tas av og vaskes.

Køya akter er 2,1 x 2,4 meter bred, og forpiggen nokså normal, så det gikk med en del stoff. Men vi kunne spart noen kroner ved å bruke et enda billigere stoff på undersiden, men prisen for tekstilene i lugaren ble ikke mer enn 2000 kroner. Inkludert symaskinen ble ikke prisen på mer enn 12 000 kroner for hele jobben; omtrent det samme som en stormfokk.

Mette S. Bråthe er litt dyerere enn Bente Tyrholm. Hun tar 600 kroner i timen, men bruker kun en time på en enkel pute, men hun bruker også tid på oppmåling, bestilling av stoff med mer. Hadde jeg bestilt salongputene fra Kråkerøy, ville prisen kommet på ca. 7000 kroner, 3600 kroner for arbeid, ca. 2400 for stoff, og en tusenlapp for glidelåser, fibertex, vatt. Om vi måtte ha ny skumplast, ville det ha kostet ca. en tusenlapp ekstra.

KNAPP: Knapper gjør putene strammere og gir litt liv. Disse har hemper, noe som gjør det mulig å vaske stoffet.
KNAPP: Knapper gjør putene strammere og gir litt liv. Disse har hemper, noe som gjør det mulig å vaske stoffet.
PROFT: Salongputene ble sydd perfekt, og sømmen ble svært bra. Den høye standarden er lett å se etter å ha forsøkt selv.
PROFT: Salongputene ble sydd perfekt, og sømmen ble svært bra. Den høye standarden er lett å se etter å ha forsøkt selv.
SEILMAKER: Mette S. Bråthe kan også sy puter fra sitt seilmakerverksted.
SEILMAKER: Mette S. Bråthe kan også sy puter fra sitt seilmakerverksted.

BESTILL FØR JUL

Bente Tyrholm har holdt på i mange år i bransjen. Hun jobbet 20 år hos Rønsdal i Asker før hun startet for seg selv. For noen år siden hadde hun flere ansatte og leverte til proffmarkedet, men nå går det kun til private kunder. – Jeg gidder ikke å ta siste-liten-jobber lenger, men de fleste er ute i god tid. Jeg får en del forespørsler på høsten i det båtfolket tar vinteropplagget. Så er det stille frem til 3. januar. Da begynner telefonene å ringe, forteller hun. 

– Mange kommer til meg med bilen full av madrasser. Det er unødvendig når de kommer til meg. Jeg kan gi en estimatpris, og som regel treffer jeg godt. En forpigg koster ca. 5500 kroner å få sydd, inkludert stoff inntil 500 kroner per kvadratmeter i pris. Det samme koster en enkel salong. Akterlugaren er litt billigere. Noen kunder kommer med stoff selv, og det er OK. Jeg tar den samme timeprisen for jobben, til ross for at jeg går glipp av litt avanse på tekstilene, sier Bente Tyrholm.

Powered by Labrador CMS