ELEGANT: Sun Odyssey 409 er en etterpurt båt på bruktmarkedet i dag.
ELEGANT: Sun Odyssey 409 er en etterpurt båt på bruktmarkedet i dag.

Dine erfaringer med Sun Odyssey 409

Ute etter brukt seilbåt? Eller har erfaringer du vil dele med SEILmagasinets lesere? Vi tar frem gamle tester og sjekker våre meninger opp mot erfaringer fra eiere. Neste båt ut er Jeanneau Sun Odyssey 409.

Publisert Sist oppdatert

Bruktbåttips

SEILmagasinet har en ny serie hvor vi tar frem aktuelle bruktbåter. Vi tar frem gamle tester, og snakker med båteiere for å gi en god beskrivelse av båtens styrker og svakheter. Vi vurderer båten også opp mot dagens båter i samme segment.

2019

Beneteau Oceanis 40 (+)

• Bavaria 38 AC (+)

• Dufour 34 Performance (+)

Hanse 430e (+)

• Jeanneau Sun Odyssey 35 (+)

• Hallberg-Rassy 312 (+)

2020

• First 40.7 (+)

• X-362 (+)

• Marieholm MS20 (+)

• Bavaria Vision 44 (+)

• Fenix (+)

• Hanse 400 (+)

2021

Albin Express (+)

SEILmagasinet fortsetter serien om populære og aktuelle bruktbåter hvor vi sammenligner tidligere tester med eiernes erfaringer. Neste båt ut en Sun Odyssey 409 som vi testet høsten 2010, og publiserte for ti år siden, da som en duell mot Bavaria Cruiser 40.

Den franske kom best ut i testen, selv om Bavaria hadde noen sterkere sider. Det var særlig formspråket som gikk i fransk favør, og Bavaria hadde også noen konstruksjonstabber, som skulle bli rettet.

En ny standard

40-foteren fra Jeanneau ble svært godt mottatt, både i Norge og resten av verden, og var første modell ut i en ny serie fra den franske produsenten. Linjene og løsningen kom etter hvert i fem ulike modeller fra 37 til 50 fot.

I dag er 409 er svært ettertraktet båt på bruktmarkedet, en modell som har tålt tiden godt. Vi har hørt om båter hvor selger har hatt budrunder, og salgsprisen har blitt høyere en utropsprisen.

Båten kostet fra 1,3 millioner for ti år siden, men kjøperne endte opp med å tippe over to millioner med nødvendig utstyr, transport og klargjøring. I dag må du ut med 3,5 millioner for en ny tilsvarende båt.

409 ble senere oppgardert til 419, en båt med samme skrog, men med baugspryd og en større badeplattform akter.

OPPSLAG: Duellen mellom Sun Odyssey 409 og Bavaria Cruiser 40 fra 1-2011.
OPPSLAG: Duellen mellom Sun Odyssey 409 og Bavaria Cruiser 40 fra 1-2011.

Lite å trekke

Vi likte Bavarias store badeplattform, og mente av sandwich-konstruksjon er å foretrekke fremfor enkeltlaminat.

Vi syns det var for mye friksjon i dekksutstyret som gjorde skjøtet unødvendig tungt å trekke inn. Styringen manglet også litt presisjon.

Båten fant vi også for sparsommelig utstyrt som standard, men at Heitmann kunne tilby en skandinavia-pakke til 150 000,-.

I etter tid har vi sett at Sun Odyssey 409 også kan hevde seg på regattabanen, og en slik båt, spekket med gode seil vant Zhik OneStar 2020.

Ta konkakt

Har du erfaringer og meninger om Sun Odyssey 409, så hører vi gjerne fra deg. Hva er båtens sterke og svake sider? Hva slags råd vil du gi til en som kan tenke seg en slik båt? Hva skal til for å bruke den til tur, og hva er avgjørende for bruktprisen.

Skriv til [email protected] og del dine erfaringer med oss.

Artikkelen om Sun Odyssey 409 kommer i SEILmagasinet 2-2021.

40-FOT: Sun Odyssey 409 ble etter hvert oppgradert til 419. I dag er modellen erstattet av Sun Odyssey 410.
40-FOT: Sun Odyssey 409 ble etter hvert oppgradert til 419. I dag er modellen erstattet av Sun Odyssey 410.
Powered by Labrador CMS