Nå må doen tømmes fra dekk

Skal du til Sverige og ikke kan tømme septiken på tømmestasjonene der, må du seile langt til havs for å tømme doen. Å bygge om opplegget om bord er verken dyrt eller komplisert.

Publisert Sist oppdatert

Det er fra i år innført strenge regler for bruk av do i båt i Sverige. Har du vannklossett, må du ha septiktank med tømmemuligheter, for å bruke doen. Du kan ikke straffes for å ha do om bord uten tømmemulighet, men du kan bli straffet om den brukes. Det er forbudt å tømme innholdet i sjøen, og om du må, så må du seile 12 nautiske mil til havs. Det betyr over to timers seilas ut i havet. Det er et unntak for veteranbåter, men med slike båter, godkjent av den svenske statens maritime museer, må du ut i åpen sjø for å bruke doen. Du kan også komme deg unna ved å bruke en bøtte, men denne løsningen er nok ikke særlig populær blant medseilere.

Hensikten med forbudet i Sverige er todelt. Det reduserer overgjødsling av sjøen, og det minsker mengden bakterier i nærmiljøet. Forbudet gjelder også urin. Urin inneholder stoffer som fosfor og nitrogen, som øker algeveksten. I informasjonen fra Transportstyrelsen i Sverige står det at båtfolk bør tenke på miljøet, og se til at urin havner i et renseanlegg og ikke i sjøen.

Har du allerede septiktank om bord, er det verken komplisert eller kostbart å installere mulighet for tømming fra dekk.

Flere løsninger

Båten min, en Twostar 36, har et enkelt septik­opplegg. Tanken er montert høyt, og det er tyngdekraften som tømmer den når kranen på skroggjennomføringen åpnes. I mange båter må avfallet pumpes ut av tanken.

Min idé var å montere et rør ned i tanken fra toppen, med en slange på dekk. Det ville ha blitt en ryddig løsning, men etter eksperttips valgte jeg en enklere løsning.

– Ikke bygg om septiktanken i plast. Det krever at du lager et mannhull, som igjen kan føre til lekkasjer og mer vond lukt. Om du skal ha tømming fra toppen, bør du bygge deg en rustfri ståltank, var tipset fra Eivind Bogerud hos Holmen Yachtværft.

Han anbefalte meg å sette på et Y-stykke på tømmeslangen og føre en ny slange opp til dekk.

Jeg var redd for at denne løsningen tok mye plass, men da jeg fant en Y-kobling med ventil hos Maritim, var mye løst. Denne treveis ventilen er også lagd i armert nylon av Marelon. Marelon er en av to leverandører av skroggjennomføringer og ventiler som er godkjent. Slike komposittdeler skal ha betydelig lengre levetid enn korrosjonsbestandig messing eller bronse. Septikslanger har en dimensjon på 1½ tomme – eller 38 mm.

DEKK: For å bruke tømmestasjonene må du ha en dekksgjennomføring som minner om vannpåfyllingen.
DEKK: For å bruke tømmestasjonene må du ha en dekksgjennomføring som minner om vannpåfyllingen.

God lufting

NY: Gjennomgangen i dekk for lufting ble byttet til en med litt større diameter, den samme som blir brukt på nye båter.
NY: Gjennomgangen i dekk for lufting ble byttet til en med litt større diameter, den samme som blir brukt på nye båter.

– Det er kraftig undertrykk når septiken suges ut fra land, så da må du ha god utlufting, hvis ikke kan hele tanken bli sugd sammen. Det er store sjanser for at luftingen til tanken må oppgraderes, rådet Bogerud.

Luft må inn for å etterfylle volumet når avfallet blir sugd ut.

Jeg valgte å oppgardere luftingen også. På moderne båter er lufting satt høyt på skrogsiden opp mot ripa. Min er på dekk, rett utenfor fotlisten.

Hva jeg fant av utstyr for lufting i norske båtbutikker var på ½ tomme – eller 16 mm. Det var ikke så mye større enn hva jeg hadde, men det bør holde så lenge slangene holder seg åpne. Etter monteringen har jeg lest meg opp på at ISO-standarden sier lufting med innvendig mål på 19 mm.

Ny standard

I dag finnes det 200 tømmestasjoner i Sverige og ytterligere 400 er planlagt. De fleste tømmestasjoner følger en gammel standard, ISO-4567. Nå er det innført en ny standard, ISO 8099:2000, og når du bygger om båten, så pass på at du får en dekksgjennomføring av riktig standard. I Maritim-butikken der jeg handlet, hadde de både gammel og ny, noe også personalet var klar over. Men du kan ikke forvente å møte så kunnskapsrikt personale hver gang du er i en båtbutikk.

Den nye standarden har vært gjeldende i noen år, og har du en nyere båt, bør du ha riktig utstyr. Har du den eldre typen, bør du vurdere å bytte. Det skal gå bra å tømme tanken med en ISO-8099 dekksgjennomføring fra en gammel tømmestasjon med ISO-4567, men det vil kreve et adapter om du har en gammel ISO-4567-gjennomføring og skal tømme ved en tømmestasjon med ny standard.

ORIGINAL: Båten hadde et enkelt system med falltank.
ORIGINAL: Båten hadde et enkelt system med falltank.
IDE: Jeg hadde tenkt å sette inn et rør i tanken fra toppen.
IDE: Jeg hadde tenkt å sette inn et rør i tanken fra toppen.
LØSNING: Jeg endte opp med et Y-stykke fra tømmeslangen.
LØSNING: Jeg endte opp med et Y-stykke fra tømmeslangen.

Få timers jobb

Å bygge om for tømming var enklere enn fryktet. Ikke var det grisete heller. Det hjalp kanskje at det var vinter og minusgrader.

Jeg startet med å demontere anlegget. Tanken måtte flyttes noen cm akterover for å få plass til tømmeslangen. Jeg trengte også en ny stuss fra tanken for lufting. Noen slangeklemmer var vanskelige å komme til, og til det finnes det spesialverktøy, men jeg klarte meg uten.

Tanken tok jeg med hjem. Der teipet jeg igjen to av tre åpninger og renset den først med klor, og så med kokende vann.

Paradoks

For oss virker de nye reglene i Sverige strenge. Ingen nordmenn jeg har snakket med, har særlig til overs for pålegget. I Sverige derimot blir regelen godt mottatt. Hvorfor det?

Mens vannkvaliteten blir bedre for hvert år her hjemme, er det motsatt i Sverige. Østersjøen er nesten som et lukket hav. Miljøproblemene er store. Særlig Stockholm-kysten er ille. Hver sommer legger det seg en grønn suppe av alger mellom holmer og skjær som ødelegger idyllen.

Den svenske regelen er som en dråpe i havet, men den kan ha en signaleffekt. Nordisk press har fått myndighetene i St. Petersburg til å lage renseanlegg. Til nå har kloakken der gått rett i Østersjøen. Renseanlegg gir langt bedre resultater. Politikere har også forsøkt å få ferger og cruiseskip til å tømme septik i land, men det har de ikke klart. Med flinke fritidsbåtbrukere, vil det nok bli lettere å presse rederiene.

Å montere ny slangestuss gikk også enklere enn ventet. Plasttanken har tykt gods ved stussen. Den gamle boret jeg ut med et hullbor. Den nye fuget jeg fast med Tec7. Det hadde vært bedre å feste den med en plastsveis, men løsningen bør holde. Slangen til dekk er tykk og kort og vil hindre at stussen løsner.

Det drastiske skrittet var å bore hull i dekk. For å få en proff vurdering av jobben fikk jeg hjelp av Steinar Waler fra Holmen Yachtværft. Han fikk æren av å bruke drillen.

– Det er ingen dramatikk i å bore et hull i dekk. Om det blir feil, lar det seg tette igjen, sier Waler betryggende. Vi startet med en tynt bor for å måle om vi var på riktig sted.

Da vi hadde truffet riktig, gikk vi løs med et hullbor med riktig diameter.

Neste utfordring var å plassere Y-ventilen, slik at systemet ikke skulle ta opp for mye plass på båtens bad. Vi kappet slangen midt mellom tanken og skrogventilen, slik at bendet på slangen ble minst mulig. Heldigvis var det god plass for å utføre jobben.

– Det er en drøm å jobbe her. I moderne båter er det meste av utstyret montert før dekket er satt på. Bare å bytte en septikslange kan være en stor jobb. Den kan være tredd gjennom trange åpninger. Noen ganger må deler av innredningen demonteres for å komme til, forteller eksperten.

Det tok ca. en time å få demontert utstyret og ikke mye mer å sette det på plass igjen.

Y-ventilen ble festet til slutt. For å få en plassering med minst mulig bend på slangene, tilpasset jeg en kloss til ventilen etter monteringen.

DIMENSJON: Det gjelder å finne riktig størrelse på hullsagen som brukes gjennom dekk.
DIMENSJON: Det gjelder å finne riktig størrelse på hullsagen som brukes gjennom dekk.
UT: Første steg var å ta ut tanken for vask. Den måtte også flyttes akterover for å gi plass til gjennomgang fra dekk.
UT: Første steg var å ta ut tanken for vask. Den måtte også flyttes akterover for å gi plass til gjennomgang fra dekk.
LUFT: Gammel luftestuss ble boret ut og erstattet med en ny med 16 mm diameter. Denne ble fuget fast i tanken.
LUFT: Gammel luftestuss ble boret ut og erstattet med en ny med 16 mm diameter. Denne ble fuget fast i tanken.

To slangeklemmer

Det blir flere slanger med det nye opplegget og flere slangeklemmer. Jeg skiftet fra vanlig vannslange til luktfri septikslange for luftingen. Den var mye tykkere, så jeg måtte også opp i dimensjon på slangeklemmene.

Septikslangene er tykke og har en ståltrådarmering. Det går greit å kutte slangen med en baugfil.

Slangene skal også festes med to slangeklemmer på hvert festepunkt.

– Husk å sette slangeklemmene på hver sin side. Slangeklemmen drar litt ulikt, og med klemmene satt fra ulike sider, blir tettingen optimal, forklarer Waler.

Gratis tømming

Det er kanskje surt å bygge om båten på grunn av nye regler i Sverige, men du får også en oppgradering av septiksystemet, som er positivt og vil gjøre båten mer attraktiv på bruktmarkedet. Du får også en mulighet til å suge tanken tom om det har oppstått en forstoppelse.

Det skal være gratis å tømme tanken, og i Sverige er det pålagt marinaer å kunne tilby tømming. Det er en stor investering marinaene må ta, og den regningen kommer nok til slutt på havneavgiften. Mindre marinaer har klart å snike seg unna påbudet ved å tilkalle en septikbil når noen av gjestene krever å få tømt doen. Til nå har ikke det vært noe stort problem, men til sommeren vil mange mindre marinaer få en stor utfordring.

Også i Norge og Danmark skal tømmingen være gratis, også for båter som ikke har betalt havneavgift.

STUSS: Illustrasjon som viser hvordan luftestussen er fuget inn i septiktanken.
STUSS: Illustrasjon som viser hvordan luftestussen er fuget inn i septiktanken.
BRUTALT: For å tømme doen fra dekk må du bore hull. Det gjelder å treffe riktig.
BRUTALT: For å tømme doen fra dekk må du bore hull. Det gjelder å treffe riktig.

TETT: For å ikke få vann inn i båten, legges det en fuge med Sikaflex før gjennomføringen settes på plass.
TETT: For å ikke få vann inn i båten, legges det en fuge med Sikaflex før gjennomføringen settes på plass.
UNDER: Gjennomføringen går også gjennom innerlineren i båten.
UNDER: Gjennomføringen går også gjennom innerlineren i båten.

Også i Norge

Det finnes rundt regnet 100 tømmestasjoner i Norge og flere vil det bli, etter at flere fritidsbåter får tømmemuligheter fra dekk. Frem til nå har det vært liten trafikk på de få tømmestasjonene i landet, men det henger sammen med folks adferdsmønster. Vi må lære oss å bruke mulighetene, og når vi kommer dit, vil vi også få en miljøgevinst.

300 meter fra land har vært en regel mange seilere har fulgt når tanken skal tømmes i sjøen, men vi har ingen konkret regel slik som det nå er i Sverige. Men det finnes kommunale regler og totalforbud i nasjonalparker som Færder og Hvaler.

Y-VENTIL: Slangene på plass på Y-ventilen hvor man velger mellom tømming ned i sjøen eller tømming fra dekk.
Y-VENTIL: Slangene på plass på Y-ventilen hvor man velger mellom tømming ned i sjøen eller tømming fra dekk.

Regningen

Lufting

Tanklufting i dekk 89

Septikslangeslange 16 mm 199

4 x slangeklemmer 100

Stuss i septiktank 23

Tømming

Y-ventil, Marelon 499

Septikslangeslange 38 mm 259

6 x slangeklemmer 156

Dekksgjennomføring 549

Totalt kr 1874

Holmen Yachtværft tar 820 kr timen. Jeg ble belastet med to timer.

Forvent kø

Tømmingen går fort. Under ett minutt med en normal tank. Men det tar tid for båter å legge til kai og komme seg ut. Om du opplever kø ved bensinstasjonene om sommeren, kan det bli ille i de mest populære havnene i Sverige til sommeren. Kanskje en grunn til å velge andre kyster?

Om du ikke jukser og også lar urinen gå i tanken, vil en typisk septiktank fylles svært raskt. En båt med en hel familie bør nok i hvert fall tømme den annenhver dag, kanskje hver dag, for å være på den sikre siden. En full tank er ikke hyggelig.

Gratis tømming

Det finnes rundt regnet 100 tømmestasjoner i Norge og flere vil det bli, etter at flere fritidsbåter får tømmemuligheter fra dekk. Frem til nå har det vært liten trafikk på de få tømmestasjonene i landet, men det henger sammen med folks adferdsmønster. Vi må lære oss å bruke mulighetene, og når vi kommer dit, vil vi også få en miljøgevinst.

300 meter fra land har vært en regel mange seilere har fulgt når tanken skal tømmes i sjøen, men vi har ingen konkret regel slik som det nå er i Sverige. Men det finnes kommunale regler og totalforbud i nasjonalparker som Færder og Hvaler.

Forvent kø

Tømmingen går fort. Under ett minutt med en normal tank. Men det tar tid for båter å legge til kai og komme seg ut. Om du opplever kø ved bensinstasjonene om sommeren, kan det bli ille i de mest populære havnene i Sverige til sommeren. Kanskje en grunn til å velge andre kyster?

Om du ikke jukser og også lar urinen gå i tanken, vil en typisk septiktank fylles svært raskt. En båt med en hel familie bør nok i hvert fall tømme den annenhver dag, kanskje hver dag, for å være på den sikre siden. En full tank er ikke hyggelig.

Y-VENTIL: Marelon har et Y-stykke med ventil. Det er lagd i kompositt, fiber og nylon. Y-ventilen gjør løsningen mer kompakt.
Y-VENTIL: Marelon har et Y-stykke med ventil. Det er lagd i kompositt, fiber og nylon. Y-ventilen gjør løsningen mer kompakt.
SO 8099: Den riktige gjennomføringen etter den nye standarden. Den skal fungere også med gammelt tømmeutstyr.
SO 8099: Den riktige gjennomføringen etter den nye standarden. Den skal fungere også med gammelt tømmeutstyr.
BÅTGLEDE: Sommer, båt og bading. Idyllen sprekker om vannet ikke er rent.
BÅTGLEDE: Sommer, båt og bading. Idyllen sprekker om vannet ikke er rent.

Paradoks

For oss virker de nye reglene i Sverige strenge. Ingen nordmenn jeg har snakket med, har særlig til overs for pålegget. I Sverige derimot blir regelen godt mottatt. Hvorfor det?

Mens vannkvaliteten blir bedre for hvert år her hjemme, er det motsatt i Sverige. Østersjøen er nesten som et lukket hav. Miljøproblemene er store. Særlig Stockholm-kysten er ille. Hver sommer legger det seg en grønn suppe av alger mellom holmer og skjær som ødelegger idyllen.

Den svenske regelen er som en dråpe i havet, men den kan ha en signaleffekt. Nordisk press har fått myndighetene i St. Petersburg til å lage renseanlegg. Til nå har kloakken der gått rett i Østersjøen. Renseanlegg gir langt bedre resultater. Politikere har også forsøkt å få ferger og cruiseskip til å tømme septik i land, men det har de ikke klart. Med flinke fritidsbåtbrukere, vil det nok bli lettere å presse rederiene.

Powered by Labrador CMS