– Brasil-laget er mer skandinavisk enn du tror, med en overraskelse på vei
Mubadala Brazil SailGP Team er mye mer enn samba og et kjent etternavn på hekken, forteller Christian Løken med innsideinformasjon. Det snakkes nemlig om en forsterkning vi nordmenn kan glede oss skikkelig over.
Bak kulissene drives laget av tunge kommersielle krefter, og før finalen i Abu Dhabi har vi fått nyss om noe som knytter laget enda tettere til oss her i nord.
Avslutningsrunde
Når SailGP-sirkuset foiler inn i Abu Dhabi til helgen for å avslutte sesongen, er det ekstra lange blikk mot det brasilianske laget. De seiler på «hjemmebane» for eierne sine, og etter en sesong med ekstreme oppturer, og en brutal krasj, er laget nå i full gang med å rigge seg for framtiden.
Men for oss nordboere er det én ting som er ekstra spennende akkurat nå, mannskapet.
Seilmagasinet har grunn til å tro at en ny profil er på vei inn i laget. Vi holder igjen navnet litt til, men vi kan røpe dette: vedkommende har mye med Norge å gjøre, og er en profil vi kjenner svært godt her hjemme. En signering som passer perfekt inn i en lang tradisjon med skandinavisk samarbeid for denne familien.
Blodsbånd til Skandinavia
Det er nemlig ikke tilfeldig at Grael-familien stadig vekk finner tonen med skandinaver. De fleste kjenner Torben Grael som mannen med fem OL-medaljer og seier i Volvo Ocean Race med Ericsson 4. Færre vet kanskje at Torben har danske røtter på morssiden.
Det renner med andre ord vikingblod i årene på dem som nå styrer den brasilianske skuta. Kanskje er det også en del av forklaringen på hvorfor Torben mest sannsynlig fant seg godt til rette som vaktkaptein om bord i «Innovation Kværner» i 1997–98, og hvorfor han i årevis seilte Færder’n sammen med Erling Lorentzen på «Saga».
Når datteren Martine Grael nå styrer F50-en, og laget etter alt å dømme hentet inn en nordboer for å styrke laget, føles det nesten som om ringen sluttes. Det er ikke bare en ansettelse; det er en videreføring av en historisk linje nordover, rett inn i vår egen seilverden.
Et kommersielt maskineri
Så vi skal heller ikke drukne helt i nostalgi. Mubadala Brazil SailGP Team er først og fremst topp moderne sportsbusiness. Det er lett å stirre seg blind på Grael-navnet, men ryggraden i laget er selskapet IMM.
IMM, ledet av Alan Adler, er giganten bak Rio Open og Formel 1-løpet i São Paulo. Adler er selv tidligere verdensmester i Starbåt og har tre OL på CV-en. I dag er han først og fremst en tungvekter i internasjonal sportsbusiness, en som vet akkurat hvordan man bygger et lag som både skal vinne regattaer og levere til partnerne.
Måten Adler har skrudd sammen dette laget på, oser av profesjonalitet. Han har koblet Abu Dhabis oljepenger (Mubadala) med en operativ struktur hentet fra toppidrettens øverste hylle. Dette er ikke et koselig familieprosjekt; det er et høyteknologisk sportsmerke, fininnstilt for å vinne både på vannet og i styrerommene.
Fra «Crashnitz» til ørkenfinale
Veien til Abu Dhabi har vært alt annet enn rett fram. Vi husker jubelen i New York, da Martine Grael ble historisk som første kvinnelige kaptein til å vinne en enkeltseilas i SailGP. – Det var beviset på at vi hører hjemme her, sa hun da.
Men vi husker også smellet i Tyskland. «Crashnitz» ble en brutal påminnelse om kreftene som slippes løs når de nye T-foilene møter vannet i feil vinkel. Nosediven knuste frontbjelken, men ikke moralen. Båten er bygget opp igjen, analysene er gjort, og laget har brukt krasjet til å lære.
Hva skjer i Abu Dhabi?
Når finalen seiles i Mina Zayed denne helgen, går SailGP samtidig inn i det mange omtaler som en ny fase. Det snakkes om en «transfer-æra», der de beste seilerne flyttes dit behovet er størst, mer som i fotballen enn i tradisjonell seiling.
For Brasil handler helgen om to ting. De skal vise at de har lært av krasjen i Tyskland, og de skal bygge videre på farten og selvtilliten de viste i New York. Med Mubadala i ryggen og Strata som teknisk partner, et Mubadala-eid høyteknologiselskap som til vanlig lager komposittdeler til Airbus, Boeing og nå også SailGP-vinger og ror, står de støtt. Her snakker vi ikke bare om et seillag, men et helt industrikompleks i ryggen. Alt fra materialvalg til foil-geometri inngår i én og samme plan om å vise at Abu Dhabi kan levere tung industri og teknologi, ikke bare penger.
Og så er det dette lille ekstra krydderet. Vissheten om at det snart kommer en skandinavisk forsterkning om bord.
Da er det all grunn til å følge ekstra nøye med på den gule og grønne båten. Kanskje ligger nøkkelen til suksess nettopp i miksen av brasiliansk samba, kommersiell tyngde, og et iskaldt, skandinavisk hode på et av de viktigste trimmepunktene om bord.
Vi følger utviklingen tett, og lover å være på plass med mer så snart sløret løftes og kortene kommer på bordet.