
Kuttet i to av et lasteskip
Det går vilt for seg i Class 40-regattaen CIC Normandy Channel Race. En stygg kollisjon vil får etterspill. Heldigvis gikk ingen liv tapt.
Regattaen i den Engelske kanal har blitt beinhard med mastebrudd, ødelagt utstyr og personskader. Dramatikken nådde sitt høydepunkt onsdag morgen da Class40 « NST – Cabinet Z », med Thomas Jourdren et Cédric De Kervenoaël kolliderte med et italiensk lasteskip sørvest for seprasjonsområdet ved Brest i Frankrike.
Reddet av helikoter
Ulykken skjedde kl 01:30, og redningshelikopet var på plass 02:15. Da var seilerne i redningsflåte. Den ene uskadd, den andre med lettere skade. Seilerne ble fløyet til sykehus.

Voldsomt sammenstøt
Sammenstøtet var voldsomt: Baugen på handelsskipet kuttet bokstavelig talt seilbåten.
Thomas Jourdren, som ble kontaktet etter ulykken, ga en presis og anspent beretning om minuttene før kollisjonen:
– Vi hadde nettopp rundet, med et lasteskip i nærheten observert på AIS. Jeg prøvde tre VHF-anrop 30 minutter før kollisjonen uten svar. Vi fikk endelig kontakt: Jeg fortalte dem at vi seilet under seil og ønsket å beholde kursen. Lasteskipet bekreftet deretter at det ville endre kurs og at det var greit.
Ble ikke trodd
Men lasteskipet vikte ikke. Cédric plukket opp VHF-en for å gjenopprette kontakten, mens jeg gikk frem og tilbake mellom roret og cockpitskjermen, i tett tåke og urolig sjø.» Frakteskipet svarte til slutt, og mente at hastigheten vår på 16–17 knop var uegnet for en seilbåt, og anklaget oss for uærlighet. Den holdt kursen.
Jeg hastet ut for å vike, men det var for sent: lysene dukket opp i tåken, og baugen traff oss front mot front, og kuttet bokstavelig talt båten i to.
Vi klamret oss til akterspeilet mens Class 40 sank. Frakteskipet fortsatte sin vei. Jeg ringte etter et nødanrop. Heldigvis reagerte Pamela Lee og Jay Thompson, som seilte mindre enn to mil unna, raskt på anropet.
Sjømyndighetene ble informert om hendelsen og beordret det italienske lasteskipet til å stanse kursen og sette kursen mot fransk territorium. En etterforskning er i gang for å fastslå ansvaret og forstå de nøyaktige omstendighetene rundt ulykken.