Class40:
SURFBRETT: «Credit Mutue»l, en Max 40, med Ian Lipinski som skipper, har gode resultater.
Christophe Breschi
Class40 var ment som en shorthanded-klasse med trygge, raske 40-fotere til en fornuftig pris. Utgangspunktet da klassen ble skapt i 2004 var den raske turseileren Pogo 40.
Intensjonen var å skape en flåte av enkle, trygge og raske havseilere som kan bygges på et fornuftig budsjett. Class40 ble etablert i 2004, og alt i 2006 var det 26 slike båter med i Route du Rhum. Class40 er en «boksregel» med strenge maksimum- og minimumsgrenser, og dette står fremdeles først i klassereglene. Men strenge, prisbegrensende regler har ikke hindret båtkonstruktørene i å finne veier for å gjøre båtene raskere. Klassen tiltrekker seg stadig flere profilerte seilere. Budsjettene øker, lista for å nå toppen er lagt høyere og alle de store, franske konstruktørene er nå med. Klassen vokser på bekostning av Figaro, men er også et mellomtrinn for IMOCA-klassen, som brukes i Vendee Globe. IMOCA-klassen rekrutterer fra Class40, og Class40 er interessant for IMOCA-seilere som trapper ned. Klassen er dessuten en plattform for mellomstadiet av seilere som søker sponsorer.
Strenge begrensninger
Gullabonnement
Blad og digital
899,-
pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER