TØFFEL: «CORUM L’Épargne» har fått en ekstrem form med det meste av volumet bak masten. Båten ser ut som en tøffel med plass til foten inn i cockpiten.
TØFFEL: «CORUM L’Épargne» har fått en ekstrem form med det meste av volumet bak masten. Båten ser ut som en tøffel med plass til foten inn i cockpiten.
SLETT: Vannet skal løpe mest mulig fritt over dekk.
SLETT: Vannet skal løpe mest mulig fritt over dekk.
TEST: «CORUM L’Épargne» med stabilitetstest i starten av mai.
TEST: «CORUM L’Épargne» med stabilitetstest i starten av mai.
SEIL: TEST: «CORUM L’Épargne» under første prøveseiling uten foiler.  Sjekk propellen er over vann, selv med moderat krengningsvinkel.
SEIL: TEST: «CORUM L’Épargne» under første prøveseiling uten foiler. Sjekk propellen er over vann, selv med moderat krengningsvinkel.
SEIL: De nye IMOCA-båtene vil ikke bruke spinnaker, og alle forseilene er på rull. Sjekk bommen bak på akterdekk for å skjøte ut Code-seil.
SEIL: De nye IMOCA-båtene vil ikke bruke spinnaker, og alle forseilene er på rull. Sjekk bommen bak på akterdekk for å skjøte ut Code-seil.
DEKK: Cockpiten har en dørk på nivå med innredningen, og halve cockpiten er overbygget. Aktre del er kun for å observere.
DEKK: Cockpiten har en dørk på nivå med innredningen, og halve cockpiten er overbygget. Aktre del er kun for å observere.
SØSTERBÅT: TEST: «CORUM L’Épargne» er støpt i samme form som «Arkea»
SØSTERBÅT: TEST: «CORUM L’Épargne» er støpt i samme form som «Arkea»
FORM: Båten skal fungere både flyvende og med skroget i vannet. Foiler gir en lavere krengningsvinkel.
FORM: Båten skal fungere både flyvende og med skroget i vannet. Foiler gir en lavere krengningsvinkel.

Regattabåt med nye ideer

«CORUM L’Épargne» er nettopp sjøsatt. Den åttende nybygde IMOCA for Vendee Globe viser at utviklingen ruller videre.

Publisert

Nicolas Troussel kan endelig få seilt sin nye båt, og blir den som får minst tid før start av Vendee Globe, men får den fordelen at han kan plukke ideer fra sine konkurrenter, og seile med en mer utviklet båt.

Foiler gjør at farten øker, og det påvirker både dekket, cockpiten, rigg og seil. Sjø skal renne uhindret over dekk, uten å bremse opp båten, og med høy fart, begynner luftmotstanden også å gjøre seg gjeldene.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER