Test fra arkivet: Dehler 29

Dehler 29 er utvilsomt en spen- nende båt og langt stivere enn man forventer. Den er tysk og gjennomarbeidet i alle detaljer med høy finish. Innredningen er bekvem, men mangler sjel.
Dehler 29 er utvilsomt en spen- nende båt og langt stivere enn man forventer. Den er tysk og gjennomarbeidet i alle detaljer med høy finish. Innredningen er bekvem, men mangler sjel.

Vellykket moderne fartsbåt

Seiler godt og fort og er moderne og sprek; Dehler 29 vil utvilsomt ha appell hos et publikum med sans for slike kvaliteter. De som søker det tradisjonelle kan derimot glemme denne nye tyske båten. 29-foteren mangler hjemmekos under dekk.

Dehler 29 ble lansert for 25 år siden, og er fremdeles i produksjon, uten å virke oppdatert. Modellen fikk en oppgradering i 2020 i en MKII-versjon hvor den mest synlige forandringen er overbyggets vinduer. Dehler 29 var den eneste modellen som har overlevd oppkjøpe av Hanse, og etter dette ble produktet på nytt justert. Dehler 29 har blitt solgt jevnt og trutt her hjemme, men aldri noen storselger. Båten kan du også ofte finne høyt oppe på resultatlistene.

Det har vært omsatt et fåtall slike på bruktmarkedet i Norge de senere år til en pris på rundt 400 000 kroner. Da båten var ny i 1998 kostet den under 500 000 kroner.

Det var Curt Gelin som prøveseilte båten i 1998, en test publisert i Båtnytt over fire sider i nummer nr. 3-1998. Interiørbildene i denne saken er tatt under Boot i 2015.

Ketil Kohmann har en Dehler 29, kjøpt i 2018, bygget av Hanse. Han har lest testen og skrevet en kommentar basert på erfaringer fra hans langt nyere modell.

Med sin nye Dehler 29 vil Tysklands største båtverft erobre Europa. Verftet har engasjert stjernekonstruktørene Judel & Vrolijk til å hjelpe seg med å skape en båt mange drømmer om; rask, rommelig, lettseilt og til en relativt rimelig pris. I Norge blir båten presentert på Sjøen for alle.

Tysk grundighet ligger til grunn for Dehler 29, og analyser har gjort det klart at verftet trengte en «førstegangsbåt» som kan sikre tilveksten til Dehler-flåten. Men for ikke å gjøre noe forhastet eller noe på skjønn, bestemte de seg for å foreta en markedsundersøkelse blant båtinteresserte.

De som ble intervjuet måtte svare på et stort antall spørsmål om hvordan deres drømmebåt skulle være.

Dehler 29 har et utpreget moderne utseende med sin rette baug og høyreiste rigg.
Dehler 29 har et utpreget moderne utseende med sin rette baug og høyreiste rigg.

Fargerikt konsept

Da svarene ble sammenfattet, vokste bildet av båten frem: Rask, rommelig, lett og morsom å seile, ikke for stor, velbygd og fremfor alt – en markant egen stil. Det konkrete resultatet ble den nye Dehler 29, som har et tydelig utseendemessig slektskap til Dehler 33, som kom i 1995. Den har også de samme potente fartsegenskapene som Dehler 33, men er relativt sett atskillig rommeligere. Enkelte seilere kommer til å si æsj og fy–kan en båt se slik ut? Mens andre vil si; hvilke linjer, hvilken rigg, hvilken tøff båt!

Den som tenker tradisjonelt kan glemme denne båten, som har en pris på halvmillionen. Den skal ikke sammenlignes med langturbåter som Hallberg-Rassy 31 eller CR 310, men heller X-302, First 300 Spirit eller Hunter 310. To viktige forskjeller er imidlertid åpenbare. Når det gjelder Dehler 29 er valgfriheten total. Brosjyren viser 14 utvendige fargekombinasjoner og enda flere når det gjelder tekstilene under dekk.

Dessuten kan man velge mellom mahogni og kirsebærtre i innredningen. Hensikten er at kjøperne skal få følelsen av å få en personlig båt.

Den andre viktige forskjellen til båtens danske, franske og amerikanske konkurrenter er at konseptet Dehler 29 er enda mer ekstremt. Den rette baugen, det høye fribordet, den 14 meter høye riggen og den 4,3 m lange bommen gir selv en erfaren betrakter hakeslepp.

TEST: Slik ble båten presentert i 1998.
TEST: Slik ble båten presentert i 1998.

Seiler bedre enn ventet

Jeg ble overrasket da jeg prøveseilte båten, for Dehler 29 seiler betydelig bedre enn ventet. Den er fremfor alt atskillig stivere, bærer sine seil bedre enn hva den høye riggen, lette kjølen og store seilarealet skulle tilsi. Forklaringen er et forholdsvis stort rettende moment. En L-kjøl á la Whitbread 60ene, et godt dypgående på 1,60 m og det at kjølen har en stor blybulb, gir båten imponerende god sluttstivhet.

Under prøveseilasen blåste det 5 m/sek på det meste, og båten klarte fullt storseil og genua uten å krenge mer enn 20 grader og uten å ha folk sittende på relingen. Dette skulle man ikke tro når man går om bord, for båten krenger lett så mye at en kaffekopp rutsjer av bordet om du trår ut i borde. Stivheten inntrer først ved 10 grader og øker deretter helt ned til 122 grader. Det viser båtens stabilitetskurve.

Cockpiten byr på 2 m lange benker. Originalt var det løygang over benkene. Her er skjøtet festet til et punkt midt på cockpitdørken.
Cockpiten byr på 2 m lange benker. Originalt var det løygang over benkene. Her er skjøtet festet til et punkt midt på cockpitdørken.
DEKK: Båten på Boot i 2015 hadde selvslående fokk og rigg fra Selden.
DEKK: Båten på Boot i 2015 hadde selvslående fokk og rigg fra Selden.

Uvanlig stiv

Stabilitetsindeksen røper da også at båten er uvanlig stiv. Båtens indeks på 124,0 kan sammenlignes med X-302s 111,8 og First 300s 108,0. En 70-tallsbåt som for eksempel Scampi, har en stabilitetsindeks på 115,1.

Konstruktørene Judel & Vrolijk synes å ha en magisk formel som kan gi så god stabilitet på en så høyrigget båt, og erfaringene er nok samlet i konstruktørparets Admiral’s Cup-båter og Whitbread-båten BRUNELSUNERGY.

Farten på bidevind er bra. GPSen min viste 6,2 knop og kompasset en vinkel mot vinden på 43 grader. Det siste er ikke noen eksepsjonell høyde, men ettersom farten er høy, oppnår Dehler 29 likevel bedre fart rett mot vinden enn båter som peker høyere.

Størst fart oppnådde Dehler 29 på slør. Den flate, brede bunnformen, det smale forskipet kombinert med et samlet seilareal på 86 m2, ga øyeblikkelig akselerasjon og surfetendenser allerede i 5 m/sek. Toppfarten på vår spinnakerslør ble 7,7 knop, men i frisk vind vil nok farten komme opp i det dobbelte.

I utregningen av fartsdiagrammet er stor- seil og kryssfokk regnet som seilareal. De- plasementet er båtens brosjyre-vekt.
I utregningen av fartsdiagrammet er stor- seil og kryssfokk regnet som seilareal. De- plasementet er båtens brosjyre-vekt.

Begrenset rorutslag

Vi hadde god kontroll over båten. Roret er stort og ca. 10% av arealet ligger foran rorstammen, hvilket gir roret et godt og lett grep i vannet.

Rorfølelsen er bra. Dehler 29 seiler med et lett, men merkbart rorpress, og rormannen kan seile båten med to fingre. I vendingene tar imidlertid roret lett kommandoen, noe som gjør at man lett mister kontrollen med båten på den andre siden av vindøyet. Rorkulten er dumt festet i dørken, hvillket gir redusert rorutslag. Båten har raske, nesten litt nervøse bevegelser, men holder kursen godt. Den styrer bare sakte mot lo dersom rorkulten slippes.

Egenskapene i sjø er ekstremt gode. Dehler 29 seiler lett og merkelig mykt gjennom sjøene. Den er også tørr, og motstanden er lav; som om den bratte baugen bare kløyver seg gjennom sjøene.

Høy rigg, rommelig cockpit

Dehler 29s 14 m høye rigg er nesten like velvoksen som X-302s 14,7 m. Masten står på dekk og har en hele 2,9 m lang kaltopp og doble salingshorn, som er vinklet akterover. Den eneste forskjellen til en racing-rigg er at masten ikke er konet og at mellomvantene går ned i dekk.

Seilene leveres standard fra Elvstrøm og består av et storseil på 26 og en fokk på 16 m2. Testbåten hadde velformete mylarseil, mens standardseilene er av dacron.

Cockpiten er utmerket med drøye 2 m lange benker, høye cockpitkarmer og åpningsbar akterende som letter ombordstigning når båten ligger med hekken mot brygga. På prøvebåten gikk løygangen tversover hele cockpiten, men på produksjonsbåtene vil den kun være mellom benkene. I styrbord cockpitbenk har båten et stort stuerom.

Beslagene om bord er fine med Furlex rullesystem på forstaget, selvhalende vinsjer og åtte vinsjavlastere av Lewmars nye type.

Innvendig er Dehler 29 nesten like stor som 30-fotere av eldre årgang. Salongen byr på 1,80 m ståhøyde ved byssa. Den byr også på stort bord, kartbord og godt med stueplass til ferieturen. Toalettet har også godt med armslag.

SALONG: Innredningen hadde originalt en U-sofa, men har kun rette benker på versjonen produsert av Hanse.
SALONG: Innredningen hadde originalt en U-sofa, men har kun rette benker på versjonen produsert av Hanse.
Ved byssa er det 1,8 m ståhøyde og bruk- bart med stueplass. Originalt var det en buet seksjon ved vasken på byssa.
Ved byssa er det 1,8 m ståhøyde og bruk- bart med stueplass. Originalt var det en buet seksjon ved vasken på byssa.
Salongen sett fra forpiggen.
Salongen sett fra forpiggen.
PLANLØSNING: Det er køyeplass til seks, men det blir trangt å ligge dobbelt både i forpiggen og akterlugaren.
PLANLØSNING: Det er køyeplass til seks, men det blir trangt å ligge dobbelt både i forpiggen og akterlugaren.
Litt trangt i køya under cockpitdørken.
Litt trangt i køya under cockpitdørken.
WC: Toalettrommet har godt med armslag.
WC: Toalettrommet har godt med armslag.

Åpen, liketil innredning

Innredningen er åpen. Det er ingen dør mellom forpiggen og salongen, der en gedigen u-sofa er

det dominante innslaget. Køyene forut ligger en halvmeter høyere enn benkene i salongen og må få betegnelsen gode barnekøyer. De voksne har sitt krypinn i den store akterkabinen. Her er det knehøyde under cockpitdørken og godt volum. Tilsammen har båten 5 køyer.

Innredningen er enkelt og liketil utført, men den intime følelsen savnes. Valget står mellom tysk mahogni og kirsebærtre i innredningen, men ingen av valgene gir den samme atmosfæren som skandinaviske båter.

Byggekvaliteten er utmerket. Skroget er påkostet i balsa-sandwich. Basisinnredingen gir båten stivhet, skottene er plastet fast i skroget, men ikke i dekket, og over kjølen har båten solide bunnstokker. Bunnen er flat, og og det fins kun et lite rom under dørken hvor bunnvann kan samle seg.

Finishen holder høy klasse. ISO-plasten er blank og jevn; totalinntrykket er at dette er en båt av jevn tysk kvalitet.

Motoren er en Volvo Penta diesel på 10 hk, og den virker for liten for båten.

Prøvebåten hadde 28 hk, hvilket pushet båten opp i 7,5 knops fart. Evnen til å styre båten ble begrenset av at maksimum rorutslag er bare ca. 40 grader.

Kommentarer til testen av Dehler 29 i 1999

«Vellykket moderne fartsbåt» er overskriften, og den betegnelsen kan jeg godt være med på. Produksjonen ble etter en konkurs hos Dehler overtatt av Hanse og produksjonen overført til hovedbølet i Greifswald. Etter hvert ble båten modifisert utstyrsmessig. Blant annet har båten nå rigg med mast som kan trimmes. Jeg kan også tenke meg at båten av 1999 heller ikke hadde en moderne Seldenbom med smart og enkel mulighet for reving.

Båtnytt/Seilas (BS) testet en båt med genoa og med kjøl på 1,60. Her er det flere valg i dag. Racingkjølen stikker 1,80 m, L-formet, bly i nedre del og veier totalt 970 kg. Alternativet nå er 1,20 m med 1270 kg eller 1,60 m med 1120 kg. Testen ble seilt med en båt med 1,58 m kjøl og blybulb som ikke lenger lages. Når BS gikk om bord, syntes de båten krenget mye i relasjon til under seil. Nei, min versjon rører ikke mye på seg når jeg (75 kg) går om bord. Men for meg ble det en overgang til en initialvek båt da jeg kjøpte den ny i 2018. Jeg seiler ellers med fokk og ikke genoa, og båten går optimalt med en vindvinkel (AWA) på 30-32 grader. Det hender nok jeg tyner den høyere også under gitte forhold - ned til 27 grader. BS testet båten i 5 m/s og seilte best på 45 grader; det har vel litt med genoa contra fokk å gjøre ? Det optimale vindområdet er fra 3 m/s til 6-8 m/s, men sklir avgårde for det minste pust. Da er det deilig om bord. Blåser det mer legger den seg ned på ca 20 grader, og derfra er den stabil. Ved sterk vind får man slakke ut på storseilet eller også reve for behagelig seilas på tur. Rullefokken er problematisk å reve fordi skjøteløperen ikke kommer langt nok inn i båten, og jeg har ikke funnet en god løsning på det - ennå. Ingen andre heller etter det jeg forstår. Jeg seiler ellers med gennaker på top_down innrulling og da slipper denne 84-åringn å gå frem på dekket for å håndtere den, ellers hadde strømpe vært like bra.

Ketil Kohmann