BRUTALT: Hammer og gammelt kubein ble brukt for å brekke opp gammel teak.
BRUTALT: Hammer og gammelt kubein ble brukt for å brekke opp gammel teak.

Når teaken i cockpiten blir slitt

– Jeg har en Elan 37 fra 2004. Sommeren 2022 begynte plutselig treplatene under teaken å skinne igjennom. Nå har jeg byttet til kunsteak.

Publisert Sist oppdatert

Jeg har hatt båten siden 2011, en båt jeg har brukt til tur og regatta. Sist sommer innså jeg at det var på tide å bytte ut eksisterende teak med noe nytt. Spesielt på sidene akter der jeg sitter og styrer var det ille. Høsten 2022 startet jobben med å finne ut hva jeg skulle bytte til. Skulle jeg bytte til ny teak limt på plater, som originalt, skulle jeg bytte til hel naturteak eller heller velge et syntetisk produkt?

Etter en del søk på internett og prat med diverse båtfolk sto valget mellom hel teak og det syntetiske produktet Flexiteek, som brukes av over 200 båtprodusenter over hele verden. Noen eksempler vi kjenner til her i Norge er Hanse Yachts, X-Yachts, Dehler, J Boats, Grand Soleil, Askeladden, Goldfish, Fairline, Fjord og Nimbus.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER