DEKKSHUS: Elan utvider GT-serien har og fått designhjelp.
DEKKSHUS: Elan utvider GT-serien har og fått designhjelp.
FLUSH: Rent dekk foran masten. Alle liner er før under dekk. Båten er tegnet uten selvslåer.
COCKPIT: To bord gir enkel passasje. Vinsjer er flyttet bak til rormannen.
PLATTFORM: Badeplattform er blitt standard, men båten har ingen jolle garasje.
Som GT5 får GT6 byssa fremme ved hovedskottet. Foran masten får eieren god plass. 33
LUGAR: Mye lys og luft i lugarene akter.
Som GT5 får GT6 byssa fremme ved hovedskottet. Foran masten får eieren god plass. 33

Elan med Porsche-design

Ny GT-modell på 47 fot er under utvikling i Slovenia.

Publisert
PLANLØSNING: Elan GT6 ved siden av GT5. Begge har bysse flyttet frem til hovedskottet.

Elan GT5 vekte oppsikt da den ble lansert, og da vi testet båten i 2017 konkluderte vi at båten hadde turkomfort i et regattaskrog. Vi mente at båten lever opp til GT-navnet, men ville personlig valgt en Elan E5 fremfor GT5 som har samme skrog. Elan E5 har en tradisjonell innredningsløsning, og en cockpit som også egner seg for regatta.

Unikt konsept

Elans GT-konsept er unikt. Sporty båt med lavt dekkshus. Båtene fra RM er de som ligger nærmest i konseptet. Elan GT6 er en helt ny båt på 47 fot konstruert av husdesigneren Rob Humphreys med hjelp fra Studio F.A. Porsche som har tatt seg av stylingen. Båten som er nesten 50-fot med baugsprydet skal kunne seiles av to personer, og alt av liner er ført tilbake under dekk til rormannen. GT6 bygger på filosofien fra GT5 på 40 fot. Båten har fått et elegant overbygg som skal slippe inn godt med lys.

Det er ikke første gang bildesignere har fått slippe til, men det er ikke alltid resultatet har blitt slikt det var tenkt. Porsche har gjort noen vellykkete knep, men vi ser at Rob Humphreys har hatt avgjørende kontroll. Denne gangen virker det som at bil og båtkonstruktør har fått til noe konstruktivt.

Bra størrelse

GT-konseptet ser ut til å passe bra i en 47-foter. Vi følte at GT5 på 40 fot var litt trang, særlig i forpiggen. 47-foteren får samme planløsning, og det er særlig eierlugaren som drar nytte av den ekstra lengden. Verftet får også en enklere jobb. Innredningen blir med flere 90 graders vinkler som gjør båten mer effektiv i produksjon.

Prisen starter på 369 900 euro uten moms.

Som GT5 får GT6 byssa fremme ved hovedskottet. Foran masten får eieren god plass. 33