UTSTILLING: Finn Limseth og Petter Antonsen skal få båtprodusenter til å velge norsk elmotor på Mets.
UTSTILLING: Finn Limseth og Petter Antonsen skal få båtprodusenter til å velge norsk elmotor på Mets.

SeaDrive satser på seilere

Nå får den norske elmotorprodusenten konkurranse, men de har et ess i ermet.

Publisert Sist oppdatert

SeaDrive er på plass på Mets i Amsterdam på en norsk avdeling som plutselig ruver på messa. Utstyrsutstillingen har krympet i år, samtidig som mange av utstillerne har trukket seg i siste liten. Det er nesten ingen fra Italia, og kun halvparten av de svenske er på plass. Samtidig breier de norske utstillerne seg mer en de har gjort før.

Regenerering

Det er 7,5 kW-motoren som nå er i produksjon hos SeaDrive, en motor som egner seg for seilbåter i moderat størrelse. Produsenten leverer pod-motorer. Selve motoren er plassert rett på propellakslingen, under vann. Det frigjør mye plass i båten, og motoren vil holde seg kjølig av vannet rundt.

SeaDrives motor kan roteres. Det gjør at du kan få økt manøvreringsevne, men også at du kan sette propellen foran motoren. Dette skal ifølge utvikler og eier Finn Limseth, gjøre det mer effektivt å bruke motoren til å regenerere strøm. Det vil si at du under seil i god vind kan bruke elmotoren til å lade batteriene.

Annen propell

– For å få mest mulig regenerering så kreves det en større propell. Det blir en balanse å finne en propell som både er effektiv for fremdrift, og som regenerering, forklarer Limseth. Han kan fortelle at det er kun programvare som skal til for å få denne muligheten, og med denne programvaren så vil det være mulig å velge hvor mye motoren skal produsere av strøm. Regenerering vil gi motstand, som vil bremse farten. Med SeaDrives opplegg kan du velge hvor mye ladingen skal bremse båten under seil.

Som hjelpemotor

SeaDrive opplever at kunder vil ha deres motor også på båten med diesel. Her blir SeaDrive montert som en hjelpemotor som brukes når brukeren vill ha lydløs fremdrift i lite vind. Med et lite pådrag fra elmotoren så vil båten generere fartsvind, som igjen vil gjøre seilene mer effektive. Denne hjelpemotoren kan også brukes som hekktruster for enklere manøvrering i havn. Nå elmotoren brukes kan båteier ha nytte av systemets store batteribank til andre formål.

Dyrere enn diesel

Motoren fra SeaDrive koster 80 000 norske kroner, inkludert kontrollboks. I tillegg kommer batterier og lader.

– Batterier utgjør en stor del av kostnaden, særlig om man vil ha lang rekkevidde, men det er mulig å starte med billigere blybatterier, og senere oppgradere til litium, mener Petter Antonsen. Motoren bruker 48 volt, og han anbefaler minimum 8 kWh med batterier. Det gir full fart i en time, og to timers drift på halv fart.

SEILmagasinet erfarer at en 30-foter md lettdrevet skrog vil kunne gå i 3 - 4 knop med en kilowatts effekt. Med ett batteri på 8 kWh vil man da teoretisk kunne klare en rekkevidde på 25 nm på økonomifart.

100 Ah, 12 volts litiumbatterier kan du nå få ned til 6 000 kroner. Med åtte slike vil du ha 9,6 kWh med energi til en pris av rundt 50 000 kroner.

– Vi er ikke billigst, men satser på kvalitet, forteller Antonsen.

NORSK: Nå starter samlebåndproduksjonen av 7,5 kW motoren fra SeaDrive.
NORSK: Nå starter samlebåndproduksjonen av 7,5 kW motoren fra SeaDrive.
Powered by Labrador CMS