EKSTREM: «Geist» er bygget i tre og har resirkulerbare seil. Yachten er også utstyrt med elmotor og store batterier.

Moderne kunst med klassiske linjer

EKSTREM: «Geist» er bygget i tre og har resirkulerbare seil. Yachten er også utstyrt med elmotor og store batterier.

Spirit 111 «Geist» minner om J-Class fra 30-tallet, men båten er stappfull av fremtidens teknologi og sprø ideer.

Publisert Sist oppdatert

Eieren av «Geist» er hemmelig, men det er avslørt at han er i 30-årene fra Portugal og at han er opptatt av teknologi og miljø. Han må også være en god seiler, fordi båten er laget uten plass for profesjonelt mannskap. Det er unikt for en seilbåt over 100 fot. Eieren har i ti år seilt en Spirit 52. 111-foteren er også utviklet slik at eieren skal slippe å gå til havn under bruk, og skal klare seg godt for anker. Eieren har hatt en Spirit Yacht fra før, men bare i halve lengden. «Geist» seiler under Portugisisk flagg, og er registrert på Madeira.

«Geist» er både et teknisk mesterverk, og et kunststykke.

Lett, smal og rask

Båten ble først konstruert med en lengde på 90 fot, men for å få frem de riktige linjene ble skroget forlenget til 111 fot. Som alle båtene fra Spirit Yachts er «Geist» bygget i tre. Konstruksjonen med tre, limt i epoxy over en stålramme gir svært en høy styrke – vekt-forhold, samtidig som konstruksjonen gir et lavt miljøavtrykk. «Geist» er den største trebåten med én mast bygget i Storbritannia siden J-Class «Shamrock V» på 30-tallet. Båten ble sjøsatt på våren 2020 etter tre års byggetid.

Den lette og langsmale yachten har et moderne undervannsskrog som gir minimalt med våt flate. Det gjør «Geist» svært lettdrevet, noe som er en fordel for lettvindsegenskapene, og reduserer kraftbehovet under motorfremdrift.

Yachten bærer 450 kvadratmeter med seil på en brøkdelsrigget karbonmast. Kjølen har en t-formet bulb, og har 45 prosent av båtens vekt på 58 tonn. Kjølen stikker fire meter. Det meste av båtens vekt er plassert lavt, og i midten av skroget.

«Geist» er utstyrt med en 100 kW elmotor fra Torqeedo, og en batteripakke på 160 kWh. Det skal gi en rekkevidde på 30 nm i åtte knops fart. Da yter motoren bare 1/4 av full kraft.

Under seil er farten raskt oppe i over ti knop.

Under seil i 11 knop vil motoren via propellen generere 3 kW med energi.

For full fart skal båten få en fart på 11 knop, men det høye strømforbruket vil bare gi 90 minutters gange.

LINJER: «Geist» har et formspråk som en J-class yacht, men er proppet med moderne teknologi.
LINJER: «Geist» har et formspråk som en J-class yacht, men er proppet med moderne teknologi.
MILJØ: 111-foteren er utstyrt med resirkulerbare seil.
MILJØ: 111-foteren er utstyrt med resirkulerbare seil.
FART: Selv i lett vind er farten vist med to desimaler på loggen.
FART: Selv i lett vind er farten vist med to desimaler på loggen.

Seilende kunstverk

«Geist» har vakre og tradisjonelle eksteriørlinjer, mens innredningen skapt av Rhoades Young, er fra en annen verden. Det er moderne kunst, bygget av utsøkte materialer og i organisk form. Innredningen er helt uten hjørner, og alt er bygget i buete former. Alt av dører, skap og skuffer er skjult. Alt er spesiallaget av eksperter, og bare å bygge salongen tok over 2000 arbeidstimer.

Innredningen er gjort i en S-form, og skult bak buede skott er det dører til fire lugarer med tilhørende bad. De åtte doble køyene svever over dørken.

Innredningen er bygget opp av Sipo Mahogny, teak og amerikansk valnøtt. Alt av mahogny brukt i båten er skåret ut fra samme trestamme.

Også under dekk er det fullt av avansert teknologi. Du ser ikke ett eneste lyspunkt, alt av belysning er indirekte. Det finnes ingen lysbrytere, det er bevegelsessensorer og dagslyset som bestemmer belysningen.

Det er begrenset med vinduer, og ingen i skroget av estetiske hensyn, men er spektakulært taklys over salongen. Det er heller ingen dørhåndtak, også her er det sensorer som oppdager om noen vil inn eller ut.

Alle bad har kummer i uthult tre integrert i benkeplaten.

Byssa er lagt på siden av salongen, og det eneste som avslører at det er her du lager mat er induksjonstoppen på benken.

SKYLIGHT: Båten mangler skrogvinduer, og alt lysinnslipp er gjennom dekk. Salongen har oganiske former. Mot babord er byssa, alt skjult untatt en induskjsonstopp.
SKYLIGHT: Båten mangler skrogvinduer, og alt lysinnslipp er gjennom dekk. Salongen har oganiske former. Mot babord er byssa, alt skjult untatt en induskjsonstopp.
DETALJ: Glassbordet er et kunstverk i seg selv.
DETALJ: Glassbordet er et kunstverk i seg selv.
SALONG: Foto fra salongen sentralt plassert, og bakover til leideren.
SALONG: Foto fra salongen sentralt plassert, og bakover til leideren.
PLANLØSNING: «Geist» er innredet i myke former. Du følge en S-form fra eierlugaren til salongen.
PLANLØSNING: «Geist» er innredet i myke former. Du følge en S-form fra eierlugaren til salongen.

Avansert teknologi

Målet for prosjektet var å skape sjøens Tesla. Båten er byg-get med minimalt av utslipp, og den skal også gi min- dre miljøpåvirkning når den har endt sitt liv som yacht.

Båten er bygget for å kunne ligge fire døgn til ankers uten tilkobling av strøm, eller krysse Atlanterhavet helt utslippsfritt. Det skal den klare, trass i at båten har komfortsystemer som aircondition og hydrauliske systemer for seiltrim. Båten er utstyrt med to 25 kW generatorer, men disse er montert for å tilfredsstille regler for slike båter, og eierens mål er å klare seg uten å bruke disse.

Under seil skal båten høste energi fra propellen som skal gi nok energi til båtens behov.

Energien blir lagret i fire stykk 40 kWh batterier, like som batteriet i BMW i3. Motoren og batteriet er på 400 volt, slik som på elbiler.

Lavt strømforbruk har vært en viktig kriteria for valg av det tekniske utstyret. Webasto leverer aircondition og oppvarmingssystemet, og dette skal være så effektivt at det kan trekke energi fra batteriene, uten behov for generatorene.

Varmtvann varmes opp med en 5 kW kolbe, og det varme vannet lagres i en ekstra godt isolert varmtvannstank. Vannet vil også bli varmet av generatorene, om disse må brukes.

Kjøleskap og frysebok er spesiallaget for båten og bruker CryoGel som isolasjon sammen med ekstra effektive kompressorer.

Båten har også et hydraulisk system fra Lewmar som trenger mindre olje, og som dermed også sparer vekt og miljø. Kraften til systemet kommer fra elmotoren fra Torqeedo.

Resirkulerbare seil

Spirit 111 «Geist»

L.O.A:33.9 m
L.W.L:24.0 m
Bredde:6.4 m
Dybde:4.05 m
Vekt:58 tonn
Ballast:45%
Batterier:8 x 40Kwh
Motor:100 kW Torqeedo
Generator:2 x 25kW
Sail Area:450 kvm

«Geist» er utstyrt med en seilgarderobe fra OneSails, og består av storseil, fokk, stagseil, samt en reacher og gennaker på rulle. Seilene i 4T FORTE kvalitet er støpt i samme plastmateriale. Teknologien gjør det mulig å gjenbruke disse seilene, som er det eneste godkjente miljøseilene i Europa.

Å sette seilene krever kun en finger. Alt styres med trykknapper. Storseilet rulles inn i bommen. 111-foteren skal kunne seiles sammen med familie og venner uten innleid mannskap.

I sommer deltok 111-foteren i Round Island Race. Der ble «Geist» den 10. raskeste båten rundt Isle of Wight, og brukte rett under syv timer på den 50 nm lange regattaen. Raskeste enskrogs ble en IRC-optimalisert TP52, som var 50 minutter raskere. •

SEIL: «Geist» har seil som kan smeltes om slik at plasten kan brukes på nytt.
SEIL: «Geist» har seil som kan smeltes om slik at plasten kan brukes på nytt.
Batterier: Batterier tilsvarende fire elbiler er montert.
Batterier: Batterier tilsvarende fire elbiler er montert.
Skrog: Skroget er bygget opp av finer lagt i flere lag med 45 graders vinkel.
Skrog: Skroget er bygget opp av finer lagt i flere lag med 45 graders vinkel.
KONSTRUKSJON: Kjøl og rigg er festet til en stålramme som fordeler kreftene. Skrogets hud er lagt på laminerte skott.
KONSTRUKSJON: Kjøl og rigg er festet til en stålramme som fordeler kreftene. Skrogets hud er lagt på laminerte skott.
Detaljer: Presisjonen er svært nøyaktig i interiøret.
Detaljer: Presisjonen er svært nøyaktig i interiøret.
DEKK: Teak og lakkert mahogny gir et klassisk og elegant preg på ekteriøret. Båten kan håndteres av eieren med familie.
DEKK: Teak og lakkert mahogny gir et klassisk og elegant preg på ekteriøret. Båten kan håndteres av eieren med familie.