Sentrifugen gjør en god jobb i opptørkingsarbeidet. Inverteren vi normalt ville ha brukt har trolig vannskade etter knockdown. Heldigvis har vi et lite aggregat som også kan gi strøm til sentrifugen.
Vi seiler uten flaggstang etter knockdown. Flaggstangen er brukket tvers av og seiler rundt i det Indiske Havpå egen hånd.
Den gamle sprayhodden etter knockdown. Mesteparten avvannet kom inn i båten via den lille luken til akterlugaren hvor Kapteinen lå og sov.

Knock down i Det indiske hav

Natt til onsdag klokken 0310 ble Eivind vekket av et kraftig brak - og fossende vann inn i «Empire». Egentlig skulle han ikke på vakt før klokken 0400... Etter å ha tømt munnen for vann stormet han opp i cockpiten, men Heidi var ikke der!

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Vinden har løyet og solen titter frem slik at vi heldigvis kan få tørket båt og 8 søppel sekker med klær og håndkler etter knock down.

E-POST via satelitt fra Det Indiske Hav.

Trolig var det en brytende bølge som veltet oss sideveis over. Havet på le side flerret sprayhooden i biter, og vann fosset inn gjennom luken til styrbord akterkabin. Luken befinner seg vanligvis innunder sprayhooden... Heldigvis hadde Heidi like før bølgen traff gått under dekk for å se til Marius - i babord akterkabin. Da Eivind ikke fant Heidi i cockpiten etter den ”litt brå” oppvåkningen, var det der hun befant seg.

Fin seilervind

Vi lettet anker i den lille australske atollen Cocos (Keeling) Islands søndag. Ett døgn etter avgang frisknet vinden til. Da den brytende bølgen traff blåste det 12-13 m/s – med andre ord fin seilvind - fra ØSØ. Med vinden inn på babord låring gjorde vi god fart mot Rodrigues.

I løpet av et par sekunder fikk vi trolig 2-300 liter vann inn i båten – beskjedent annslått. Opprydningsarbeidet startet umiddelbart, og vi holder fortsatt på.

Begrenset skade

Heldigvis ser det ut til at vannet ikke rakk å gjøre så mye skade på sin vei. Vi oppbevarer alt under dørken i plastbokser, og kun et par av boksene hadde fått vann oppi seg – uten at innholdet hadde tatt skade. Ett døgn etter vanninntrengningen hadde vi igjen skutebunnen fri for vann – et arbeid som ikke er enkelt i en flatbunnet moderne båt – på lang tur - full av alskens ting under dørkplatene. Værre var det med styrbord akterkabin. To stk våte madrasser og alle klær i skap og hyller var blitt våte.

Mye å rydde

Det siste døgnet har Empire sett ut som en skikkelig fanteskute. Vinden har løyet og det henger på dagtid klær og annet på dekk over alt der det er mulig å henge noe til tørk. En forløpig skaderapport ser slik ut: - en 12-240volts inverter ser ut til å ha tatt kvelden

- flaggstang med flagg brukket og over bord

- vann i styrbord cockpitbenk (uten å gjøre skade)

- sprayhood revnet

- 2 stk plastbøtter overbord

- en stk drikkeflaske samt en bok ”savnet” fra cockpit

Bra med de to små

Vi sydde nytt sprayhood trekk mens vi lå i Yamba i Australia etter at Marius ble født. Vi la det nye trekket til side for senere bruk. Det nye sprayhood trekket kom til god nytte etter episoden... Marius og Eirik ser ut til å ta det hele med stor ro. Selve hendelsen sov de seg uvitende igjennom. Trolig synes de bare at de har fått alt for lite oppmerksomhet mens mor og far har vært opptatt med oppryddingsarbeid! Ship O`hoi – fra et sted midt i det Indiske Hav. 1114 nautiske mil igjen til Rodrigues på Mauritius.