BEST: Modifiserte «King One» ble nummer to på langbanen, og tok NM-gullet til slutt.

De moderne båtene dominerte

Tok fire av de fem første plassene i NM for halvtonnerne

Publisert Sist oppdatert

Arrangøren Sarpsborg Seilforening fikk avviklet fire fine bane seilaser under noe mer vind enn i går, ca 4-5 m/sek og litt skvalpete sjø. Regattaen viser at de moderne båtene blir vanskelig å slå og at IRC regelen fungerer godt i klassen.

Måtte gi fra seg seieren

Lars Ingeberg, som ledet etter gårsdagen løp med klassikeren «Antheor» måtte erkjenne at de nyere båtene med en annen og mer moderne kjølprofil blir vanskelige å slå. En serie 4. plasser holder ikke i dette selskapet og han måtte gi fra seg seieren til ‹King One» med Espen Kamperhaug, Petter Hagelund, Knut Espen Solberg, Mikkel Hagelund, Eiler Kamfjord og Espen Guttormsen. De var 4.5 foran Ingeberg og hans mannskap.

LEDET: «Antheor» ledet etter lørdagens seilaser, men manglet litt fart søndag.
FARLIG: «The Evil» var best på baneseilasen, tross for mindre spinnaker enn hva som er målt inn.
MÅLEBREV: «Concorde» har genua, med fordel i lett vind, men måletallet er for høyt. Det må ned for at de skal kunne seile på Hankø.
RASK: «Rampage» ble fire, men vant første baneseilas, en farlig rask båt.

Best på baneseilaser

Desidert best på baneseilasene var Henrik Terjesen i «The Evil», den siste av de importerte halvtonnerne. Dette sterke laget med Bjørn William Lindgren, Sindre Ekern, Robert Davis, Nils Melsom Kristensen, Alexander Ringstad og Lasse Berthelsen hadde en 4. og tre 1. plasser I dag, men måtte trekke med seg en OCS (for tidlig over startlinjen) fra distanseilasen.

Bra debut

Mesterskapet, som talte 20 båter, viser at klassen nå er vel etabler med lag som tar seiling på alvor. Det lover godt for de viktige seilasene senere i sommer.

Komplett resultatliste her