BEST: «Fram VII» var best i 1983, blir den best i NM til helgen også?

Historisk Norgesmesterskap til helgen

For første gang benyttes IRC-målereglen i Norge, og reglen brukes på gamle IOR-båter.

Publisert

Sommerens store høydepunkt for seilere blir halvton-mesterskapet på Hankø. Arrangementet holdes 40 år etter det store verdensmesterskapet hvor Kong Harald ble nummer fire. Til helgen stiller det 20 veteranbåter på startlinjen til Sarpsborg Seilforening. Et flertall av dem har fått et løft av Martin Kamperhaug, mannen som fikk ideen om jubileumsregattaen for noen år siden.

Historiske båter

Før Half Ton Cup på Hankø i 1983 gikk norske seilere mann av huse for å skaffe båter de kunne delta med. Noe lignende hadde aldri skjedd før. Heller ikke senere, ikke før i år. Halvtonn-eventyret er spesielt i norsk seilsports historie.

Det var bare 10 norske båter som fikk delta i VM, og 26 båter som sloss om plassen.

Den gangen var det IOR-reglen som gjaldt, og båtene kunne ikke måle mer en 22’. Halvtonnerne overlevde vest i Europa hvor IRC ble utviklet fordi IOR ble for komplisert. I dag sier klasseregelen at ingen båter må måle over 0,964, men dette kravet er slettet for norgesmesterskapet. Dette for å få flest mulig båter med i mesterskapet.

NM vil også seiles respitt, med måletall, og ikke scratch som VM i 1983.

Så langt er det bare en båt med for høyt måletall, det er Drammensbåten «Concorde».

MED: Halvtonneren Saa With er påmeldt med navnet SåVidt.
MED: Miss Bærum heter i dag Junior.
UTTAGNING: Før VM i 1983 måtte 26 båter sloss om 10 plaser til VM. X-95 «Felicia» var en som ikke lykkes.

Modifiserte båter

Halvton-klassen tillater modifikasjoner, og noen av båtene som er hentet hjem til Norge i senere tid har ny rigg, ny kjøl og ror, og mange er også fått en ny cockpit. Trenden er å bytte riggen med lensetakler og genua til en rigg med bredere vant og fokk, og uten lensetakler.

«King One» med Espen Kamperhug som skipper og «The Evil» med Henrik Terjesen som skipper er ombygde båter, båter som er forventet å gjøre det skarpt under NM.

«King One» og «Concorde» har høyt måletall, og må seile raskt. Produksjonsbåtene Nessy 94 og X-95 har lavere måletall. En X-95 ble nummer ni på Hankø, og ble beste produksjonsbåt i 1983.

To dager

Norgesmesterskapet starter med distanseseilas lørdag, og denne seiles parallelt med Hvaler Rundt. Hvordan banen blir vil vindforholdene avgjøre.

Søndag blir det baneseilaser, hvor arrangøren håper på å få gjennomført fire stykk. Foreløpig prognoser tyder på lett vind begge dager.

Av båtene som seilte VM på Hankø i 1983, så stiller «Fram VIII» (nr.4 i 1983), «Saa With» (nr. 32 i 1983), og «Varg» (nr. 24 i 1983), samt «Junior» (nr. 34 i 1983) til NM. «Junior» hadde navnet «Miss Bærum» i 1983.

Nessy 94 «Odins Ravn» (nr. 21 i 1983) er restaurert, men ikke på NM-listen.