START: Fredag fylles fjorden med seil igjen, og du må tilbake til 2019 for å finne flere master.

Færder’n samler bredden

Det blir over 400 båter på startstreken på fredag, og du må tilbake til 2019 for å finne flere på linja.

Publisert Sist oppdatert

SEILmagasinet har samlet påmedlingstallene til Færderseilasen ti år bakover i tid, og den har vist en negativ kurve etter at innkomsten ble lagt til Tønsberg i 2017, og en flat kurve etter pandemien. I år er det en klar oppgang, og det er turseilerne som er tilbake. 

Moss frister

KNS har gjort noen grep, og det kan ha snudd en negativ trend. De som meldte seg på alt i vinter fikk en lavere påmeldingsavgift. Tur-klassen er nå også døpt om til Cruising, og delt i to, med og uten spinnaker. Det er her vi ser den største økningen. De to cruisingklassene, med eller uten spinnaker har 81 deltagere mot 53 båter i 2024.

Også TurGlede-klassen er litt opp fra i fjor.

Bavariaklubben har kanskje vært en joker her. Bavariabåtene får en egen del av brygga i Moss, og det betyr mye for det sosiale. 

Ikke alle har vært fornøyd med broåpningen i Tønsberg, og er nå villig til å gi regattaen en ny sjanse etter at målgangen er flyttet til Moss. Det er i skrivende stund 80 flere båter påmeldt i år sammenlignet med i fjord. Det er en betydelig økning. 

TILBAKE: Knarr er en båt utviklet i Norge, og det er gøy at klassen er tilbale i Færderseilasen.

Knarr tilbake

Færderseilasen var tidligere et mylder av klasser, men de fleste er borte. Det var egen Hallberg-Rassy, Maxi, Omega og Scanmar-klasse, for å nevne noen. De siste 10 årene har 11 MOD og First 31.7-klassen forsvunnet. De eneste som har stått sterkt er Express og IF. 

IF-klassen har vært stabil med åtte båter de senere år, Express, som var den store klassen med 40 båter i 2016, har vokst med to båter siden 2024, og teller nå 18 båter. Her vet vi at det kan bli flere, og at enkelte ser an værmeldingen før påmeldingen. 

Gøy er det å se at Knarr-klassen er tilbake, med syv båter. Det er nesten like ange som IF. 

Gøy er det også å se at klassen for Klassiske treseilere vokser. Den har over doblet seg siden 2024 med åtte båter. En av dem er unge Cecilia Ennals som seiler sin spissgatter «Bris».

Med målerbrev

I fjor var det bare 21 doublehandedbåter på vår liste, men den lyver. Mange av våre aktive shorthandedseilere deltok i VM som ble holdt parallelt. Foreløpig er double- og singlehanded seilerne samlet i en klasse med 45 båter. Det er lavere enn i 2022 hvor det av 51 til sammen. 

I Nor Rating, den virkelig store klassen er det 165 båter, 23 båter opp ra 2024, men ikke flere enn i 2023. Noen av dem som vanligvis seiler Nor Rating-klassen seilte VM Doublehanded i fjor. For ti år siden var det hele 306 båter i denne klassen.

2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015
Andre3716903658
Singlehanded5810126
Turglede53506134951119190
J/80/sportsbåt66637
NorRating u/s1051718103134444946
NorRating16514216514681201250256295306
Express18161517121832364037
IF8889101617162625
Doublehanded45214445738151956
First 31,72611151313
Klassiske treseilere8364310769
NorRating u/s Son311799
Flerskrog5565712911612
Skøyter16111188
Tur425348612949767472103
Tur u/s39
Knarr7
Totalt403323377369324470620603650606

Du fineer påmeldingen her