INSPEKSJON: Nå må kjølkonstuksjonen sjekkes før du kan seile regatta på havet.

Nå må regattaseilere få sjekket kjølen

Strengere sikkerhetsregler for havseilas skal hindre havari. Båtene må nå sjekkes på land for å seile regattaer under sikkerhetskategori 3, eller strengere.

Publisert Sist oppdatert

For å delta i regatta må båten din ha det sikkerhetsutstyret som regattaen krever. Hva regattaen krever er avhengig av hvor regattaen seiles. Havseilas som Shetland Race, Skagen Race, eller ORCi EM har kategori 3 etter World Sailings retningslinjer. Nye regler for 2022 krever at kjølkonstruksjonen blir inspisert og godkjent. (World Sailing Offshore Special Regulations 3.02 Stuctural inspection). Hvordan dette skal gjøres finnes det ingen nøyaktig oppskrift på.

Juridisk problematisk

– Det er viktig å få fokus på kjølkonstruksjonen slik at vi slipper at båter mister denne på havet, forteller Per Bøymo i Norges Seilforbund. NSF har diskutert ulike måter å få båter inspisert, og de har funnet det krevende å finne eksperter til å utføre en slik jobb før sesongen. En slik godkjenning kan også juridiske utfordringer, mener Bøymo.

I Sverige og Tyskland har de valgt å bruke en egenerklæring for båten, og har utviklet en manual for seilerne for å bruke for å sjekke sin båt.

– World Sailing krever at kjølkonstruksjonen skal godkjennes av en tredjepart, så NSF går for at båteieren får med seg en seilkyndig person for inspeksjon, sier Bøymo. Han anbefaler at båteier bruker manualen fra Sverige ved undersøkelsen av kjølkonstruksjonen.

Begrenset levetid

– Vi har heldigvis opplevd få tilfeller at båter mister kjølen, men det kan bli et voksende problem. Det er årsaken til at World Sailing skjerper kravene. Moderne båter konstrueres lettere, og et laminat vil bli svekket over tid, forteller Bøymo. Moderne båter tåler heller ikke grunnstøtinger like godt som eldre, og selv en grunnstøting i lav hastighet kan gi svekket bunnkonstruksjon.

– En regattabåt må nå sjekkes hvert andre år, og etter en grunnstøting, sier Bøymo.

Les hva det svenske seilforbundet sier om saken.

PER BØYMO: – Det er viktig å få fokus på kjølkonstruksjonen slik at vi slipper at båter mister denne på havet