SVAKHETER: Skal du seile regatta på havet må båtens kjølkonstruksjon være i orden. Her sjekket taksmann Are Wiig en båt etter grunnstøting.

Slik inspiserer du kjølkonstruksjonen

Nye sikkerhetskrav for regatta på havet gjør at båten din må ha en kjølinspeksjon. Slik anbefaler det svenske seilforbundet at inspeksjonen skal gjøres.

Publisert Sist oppdatert

«World Sailing Offshore Special Regulations 3.02 Stuctural inspection» heter det nye kravet for båter som skal delta i regatta under sikkerhetskategori 3 eller strengere og som gjelder fra 2022. Det betyr at båten din må på land og bli godkjent før du kan seile Shetland Race, Skagen Race eller ORCi EM på Hankø til sommeren.

BUNNSTOKKER: Et skrog er stivet opp av en ramme, eller bunnstokker som vil vise svakheter etter en grunnstøting.

Kyndig person

I Sverige legges det opp til at båteier skal kunne fylle ut egenerklæring for en slik inspeksjon, mens Norges Seilforbund krever at en slik erklæring skal signeres en tredje person. Det Svenske Seilforbundet har utviklet en manual for båteiere for å hjelpe dem med å utføre inspeksjonen. Dette er en manual som NSF mener at norske seilere også kan bruke. SEILmagasinet har tatt en titt på den svenske og laget en norsk versjon her.

Hensikten er å avdekke strukturelle svakheter.

Anbefaler ekspertise

Selv om båteieren i Sverige kan underskrive inspeksjonspapirene selv, så blir det anbefalt å ha med en takstmann eller båtbygger med på inspeksjonen. De anbefaler at hele inspeksjonen gjennomføres på land, men at deler av den kan gjøres mens båten ligger på vannet. Konstruksjonen skal sjekkes både når kjølen henger fritt, og når båten står delvis på kjølen. Også roret skal sjekkes. Det anbefales også at du bruker kamera under inspeksjonen.

Norges Seilforbund har så langt ikke utviklet et skjema slik svenske har gjort, og i Norge vil det bli slik at det skal være en kyndig person som underskriver, etter hva SEILmagasinet forstår.

Du finner info fra det svenske seilforbundet her.

KJØLBOLTER: Bolter skal være korrekt strammet og være uten rust.

Innvendig: Kjølbolter

Bruk egnet verktøy for å sjekke om kjølboltene sitter. Om noen er løse, så skal de etterstrammes med en momentnøkkel. Dette må gjøres av en fagmann med riktig moment. Sjekk også om det er spor av korrosjon rundt kjølboltene.

SPREKKER: Med bevegelse i bunnkrobstruksjonen vil gelcoaten sprekke. Det er et faretegn.

Innvendig: Bunnstokker

Sjekk båtens bunnstokker eller bunnramme for å se om det har skjedd noen forskyvelse. Se etter sprekker i overgangen mellom bunnstokkene og annen innredning. Sjekk under køyene. Ved en grunnstøting blir kjølen presset opp i skroget i bakkant som ofte leder til synlige sprekker på innsiden av skroget det kjølinnfestningen slutter.

AKTERKANT: Kjølen vil presses opp i skroget i bakkant ved en grunnstøting.
FORKANT: Kjølen vil sprekke opp fra skroget i forkant ved en grunnstøting.

Utvendig: Overgang skrog til kjøl

I overgangen mellom skrog og kjøl er det lagt en fugemasse. En grunnstøtt båt kan få en kjøl som geiper i forkant, og som er trykket inn i skroget bak. Kontroller sprekken mellom skrog og kjøl.

FORANDRINGER: Se etter forandringer mellom når kjølen henger, eller når den står på kjølen. Dytt sideveis på kjølen når båten henger. Bruk kamera og ta sammenligningsbilder.

Utvendig: Løs kjøl

Når båten henger i stroppen i forbindelse med opptak eller sjøsetting så sjekk sperkken mellom kjøl og skrog for å se forskjeller. Bruk kamera og sammenlign med bildne du tok når båten stod på kjølen. Sjekk også om kjøen svaier. Belast kjølen for å se om sprekken mellom kjøl og skrog er konstant.

Utvendig: Ror og rorlager

Sjekk rorbladet etter sprekker i forkant og bakkant. Se etter korrosjon på rorakslingen. Sjekk om det er slark i rorlageret.

ROR: Se etter slark og korrosjon på rorakslingen. Kobberbunnstoff mot aluminium kan gi en uheldig konsekvens.
RORLAGER: Rorakslingen har et lager nede ved skroget og oppe ved dekk. Sjekk etter slark og svakheter.

.

RORBLAD: Et rorblad er bygget opp at to deler limt sammen. Dette kan sprekke i for, eller bakkant.
FORSTERKNING: Rorhylsen er stivet av mot skroget. Her kan det oppstå sprekker ved stor belastning. Sprekker kan være tegn til svakheter.

Innvendig: Rorlager

Sjekk etter korrosjon på rorakslingen fra cockpiten. Sjekk etter sprekker eller skader på rorakslingens forsterkning mot skroget under dekk.

Når du er i gang

Sjekk også skroggjennomføringene. Tæring her kan føre til at båten kan synke. Disse må du bytte når båten står på land. Sjekk også båtens gassopplegg og at brannslukningsapparater ikke har gått ut på dato.

FARLIG: Korriderte skroggjennomføringer kan føre til at båten kan synke.
FARLIG: Gass er tyngere enn luft, og en lekkasje kan føre til en eksplosjon.

.