TESTSEILING: Hallberg-Rassy 50 er blitt en kompakt utgave av verftets 57-foter.

Hallberg-Rassy 50 med karbonmast

Magnus Rassys nyeste båt er sjøsatt, og fått en rigg som kler båten.

Publisert Sist oppdatert
KARBON: Hallberg-Rassy blir stadig sprekere. Den nye 50-foteren har karbonmast og sorte seil.

Hallberg-Rassy har vær gjennom et generasjonsskifte, og den nye generasjonen har seilegenskaper som imponerer. Nå er det mulig å spekke båten til ytterligere egenskaper. Masteprodusenten Seldén har lenge hatt karbonmaster på programmet, men ikke for rullestorseil. Det har de nå fått, et produkt skreddersydd for Hallberg-Rassy.

Rullestorseil i en karbonmast er ikke noe nytt, Axxon Composites har alt det på programmet. Langturprodusenten Amel har også karbonrullemast på sine båter og løsningen kommer som standard på deres 60-foter.

Høye komfort

Karbonmaster blir forbundet med regattabåter, men disse avanserte riggene gir også store fordeler for turseiling, særlig under tøffe forhold.

– Karbonmasten er 39 prosent lettere enn tilsvarende i aluminium. Vektreduksjonen gjør båten stivere som gir bedre kryssegenskaper, og gjør båten enklere å styre. En leter mast reduserer også pendeleffekten som gjør det mer behagelig å oppholde seg om bord under tøffe forhold, forteller Magnus Rassy.

Rask turseiler

Byggenummer en av Hallberg-Rassy 50 som kom i sjøen i forrige uke er også utstyrt med avanserte seil fra Elvstrøm. Elvstrøm har utviklet det de kaller Fatfurl som gir seilet en effektiv akterlig og egenskaper som kan sammenlignes med seil på en konvensjonell mast.

German Frers som har konstruert båten har beregnet båtens fartspotensial. Tallene viser at båten er en real milsluker.

Båten skal seile over 7 knop på kryss i 6 m/s vind med en vindvinkel på 42 grader. I mye vind vil farten nærme seg åtte knop, med en enda høyere kryssvinkel.

Båten skal seile over 10 knop i 10 m/s vind på slør med fokk, og nærme seg 12 knop i 15 m/s.