LEGENDE: Christoph Rassy startet med tomme hender og utviklet båter i verdensklasse med godt håndverk og gode visjoner.
LEGENDE: Christoph Rassy startet med tomme hender og utviklet båter i verdensklasse med godt håndverk og gode visjoner.

Båtbyggeren Christoph Rassy har gått bort

Christoph Rassy kom til Sverige fra Tyskland i 1960 med tomme hender og en sykkel. 12 år senere ble Hallberg-Rassy etablert, et av seilverdens sterkeste merkevarer.

Publisert Sist oppdatert

Christoph Rassy ble født i 1934 og ble 87 år gammel. Han døde mandag 8. november etter kort tids sykdom. Christoph var båtinteressert hele livet. Etter krigen bodde familien i Sør-Tyskland. Den første båten han bygde var i 1946, og ble en trimaran. Skroget var en del av en drivstofftank sluppet fra et fly som han fant i skogen. Hans mor sydde seil til trimaranen.

På 50-tallet ble tyskeren utdannet som glassmester, men ville helst bygge båter. Han fikk benytte restauranten på den lokale yachtklubben om vinteren som et sted å bygge båt.

Rassy ville bygge større båter enn de som ble seilt på Starnberger See.

I båtbladet Die Yacht leste han om seiling i Sverige, og sendte brev til fire svenske verft, fikk nei på to, og «bare kom» fra Nötesunds Varv på Orust.

OPPSKRIFT: Rasmus 35 hadde vindskjerm, sentercockpit og kraftig motor, og gode seilingsegenskaper. De første båtene ble bygget i tre.
OPPSKRIFT: Rasmus 35 hadde vindskjerm, sentercockpit og kraftig motor, og gode seilingsegenskaper. De første båtene ble bygget i tre.
HALLBERG-RASSY: Monsun 32 ble første modell under Hallberg-Rassy navnet og ble en enorm suksess.
HALLBERG-RASSY: Monsun 32 ble første modell under Hallberg-Rassy navnet og ble en enorm suksess.
STRIPE: Hallberg-Rassy 38 ble lansert i 1976 og var førte modell med blå stripe. Båten hadde også gang mellom salong og akterlugar.
STRIPE: Hallberg-Rassy 38 ble lansert i 1976 og var førte modell med blå stripe. Båten hadde også gang mellom salong og akterlugar.

Overtok konkurrent

Under tiden på Nötesunds Varv, i dag Vindö Marin, jobbet Rassy selvstendig. Han kom med forslag på metoder for å effektivisere arbeidet. Christoph skaffet seg en Flying Dutchman-jolle som han seilte til og fra Oslo med på sommerferien, og oppdaget at vår kyst krever trygge kjølbåter.

På sin fritid bygde nå Rassy en Nordisk Folkebåt til seg selv, en båt han solgte med god fortjeneste. Ideen med å starte for seg selv ble født.

Harry Hallberg hadde stor suksess med sin P28-modell, og var tidlig ute med å gå over til glassfiberskrog. I 1963 var Hallbergs lokaler i Kungsviken på Orust for små, og håndbygde nytt verft på Ellös. Rassy kjøpte opp Hallbergs gamle verft, og startet sitt eget verft.

Rassy var blitt kjent med konstruktøren Olle Enderline som tegnet Rasmus 35, båten som dannet skole for senere Hallberg-Rassy. De første Rasmus 35-båtene ble bygget i tre.

Samtidig bygde Hallberg båtene Misil, Mistral og Mistress. Markedet for slike seilbåter virket å være umettelig. Rassys lokaler på Kunksviken var alt sprengt.

I starten på 70-tallet fikk Rassy en telefon der han ble tilbudt å kjøpe Hallberg. Harry Hallberg hadde blitt hardt skadet etter å ha falt ned fra et stillas i 1968 og hadde etter en tid bestemt seg for å selge, i stede for å få inn nye krefter til å overta.

I 1972 kjøpte Rassy Hallberg sin virksomhet på Ellös. Hallberg hadde et godt marked i USA, mens Rassy hadde sine kunder i Tyskland. Han bestemt seg derfor å kombinere navnene for å få mest mulig markedskraft. Slik ble Hallberg-Rassy født.

Båtmann til det siste

Christoph leverte stafettpinnen over til Magnus, en av hans to sønner, alt i 2003, og dro deretter ut på jordomseiling som fersk pensjonist. Han seilte da selvfølgelig en Hallberg-Rassy, verftets da nye flaggskip på 62 fot med navnet «Bamsen».

På sine senere år konverterte Christoph fra seil til motor, og kjøpte en diger Trawler-motorbåt av merke Fleming 58. I sommer var Christoph på tur til Lofoten med denne båten, men hadde med seg hjelp for håndteringen.

For snart ett år siden ble Christoph Rassy tildelt “Lifetime Achievement Award”-prisen, en prsi som skulle vært utlevert under Mets. Prisen ble gitt av International Boat Industry for å hedre Rassys betydning for båtbransjen gjennom sin lange karriere.

Prisen er sponset av norske Sleipner, og ble delt ut av Arne Skauen på grensen mellom Sverige og Norge i splitter nye Hallberg-Rassy 50.

Kilde: Båtbyggaren Christoph Rassy, Bengt Jörnstedt

CHRISTOPH: Med riktige visjoner og teknisk forståelse klarte Christoph å skape en av sveriges sterke merkevarer.
CHRISTOPH: Med riktige visjoner og teknisk forståelse klarte Christoph å skape en av sveriges sterke merkevarer.
MAGNUS: Tok over Hallberg-Rassy i 2003, 36 år gammel, og videreført hans far visjoner. Magnus har klart å modernisere modellprogrammet til verftet.
MAGNUS: Tok over Hallberg-Rassy i 2003, 36 år gammel, og videreført hans far visjoner. Magnus har klart å modernisere modellprogrammet til verftet.
OPPET VARV: Christoph Rassy var på plass på utstillingen på Ellös i August.
OPPET VARV: Christoph Rassy var på plass på utstillingen på Ellös i August.
Powered by Labrador CMS