GJENFORENT: Vidar Krovik har fått 22-foteren totalrenovert, med hjelp av Martin Kamperhaug. Denne helga seilte den sin første regatta.

Fra Karmøy til New Zealand – nå er Valkyrien tilbake hos Vidar

For 20 år siden krysset den lille 22-foteren både Atlanterhavet og Stillehavet. Nå har Vidar Krovik kjøpt Valkyrien tilbake og fått den totalrenovert.

Publisert Sist oppdatert

Denne helga var det MK Båt Cup i Løkkevika i Sarpsborg, og arrangementet startet med et storslagent foredrag med Vidar Krovik som seilte Valkyrien fra Gibraltar til New Zealand fra 2006 til 2007. Martin Kamperhaug, som arrangerer MK Båt Cup, har nemlig totalrenovert den lille båten, etter at Vidar fikk den tilbake til Norge. 

– Jeg googlet rundt for å finne noen som kunne ta på seg jobben, så dukket Martin opp. Jeg tok kontakt, og først sa han nei, men så fikk han vite om historien til båten, og til slutt sa han ja likevel, forteller Vidar Krovik. 

Dykker man litt ned i historien til Valkyrien, skjønner man fort at 22-foteren ikke er en hvilken som helst seilbåt. 

– Det er meg kjent den minste norskregistrerte seilbåten som har krysset Atlanterhavet og i hvert fall Stillehavet, forteller Vidar. 

TOTALRENOVERT: Siden 2022 har Martin Kamperhaug renovert Valkyrien, som Vidar kjøpte tilbake i New Zealand.

Seilte fra Karmøy til New Zealand

Det hele startet på tidlig på 2000-tallet, da Vidar og kameraten Øystein Djønne begynte å drømme om jordomseiling. 

– Det var i utgangspunktet Øystein som ville på langtur. Vi vokste opp sammen på Karmøy, og herja rundt med småbåter og motorbåter. Som alle unger drømte vi om å seile de syv hav og oppleve verden. Øystein dro det fullt ut og sa at dette må vi gjøre, forteller Vidar under foredraget.

Øystein kjøpte en Maxi 95 for å lære og begynte å planlegge langturen. Han fant ut at det måtte bli fire, fem år. 

– Det ble for lenge for meg, men jeg sa ja til å bli med ett år som fokkeslask. 

Øystein kjøpte så en Bavaria 35 med et søskenbarn, men så skjedde den store krisen: 

– Søskenbarnet fikk seg dame! De solgte derfor Bavariaen, og Øystein ble inspirert av en gal danske som seilte rundt i en Leisure 22. Han tenkte at det kunne jo vi også gjøre!

Dermed ble det heller en Leisure 22 fra 1976, og Øystein la ut fra Karmøy mot Gibraltar. 

– Øystein seilte første strekket alene fra Karmøy, og jeg mønstret på i Gibraltar. Derfra la vi straks ut på første store etappe. Den lille båten ble kasta rundt i bølgene, mest til sidene, men noen ganger også rett fram i full fart. Det var liten vits i å justere seil, vi måtte bare passe på at ingen andre båter traff oss. 

Videre var planen å bli med på ARC, men båten var for liten. 

– Vi fikk ikke lov og grensen for å delta var 27 fot. Men vi fikk ligge sammen med jollene og bli med på festene og fikk kontakt med andre båter som skulle over. 

Et par dager inn i Atlanterkryssingen så ikke Vidar og Øystein lenger noen andre båter, og 28 dager senere kom de fram til Barbados. Videre gikk seilasen gjennom Panamakanalen, over til Galapagos, deretter 30 dager seiling over til Marquesasøyene, videre til Tahiti og Bora Bora, derfra til Tonga, og i november 2007 var de i New Zealand. 

– Over til New Zealand var en veldig tøff seilas. Det som funka i 28 grader, ble plutselig litt tøffere i kaldt farvann, forteller Vidar. 

SOM ORIGINAL: Båten er pusset opp finere en den noen gang har vært.

Ble solgt i New Zealand

Vidar mønstret av i New Zealand, mens Øystein ble igjen for å vente på at orkansesongen skulle gi seg før han seilte videre. 

– Han pusset opp båten, sjekket ut av landet og begynte å seile alene, men han fant fort ut at det ikke var noe gøy å seile alene. 

Øystein snudde derfor til New Zealand, og solgte båten til en bulgarer som skulle seile den til Europa. 

– Etter det hørte jeg aldri noe mer, men jeg søkte litt på Facebook og tenkte at den som har den må ha beholdt navnet, med tanke på historien. Etter en stund kom jeg i kontakt med en dame som hadde kjøpt båten av en helt forfjamset bulgarer hun møtte på brygga. Han ville kvitte seg med den så fort som mulig, og krevde kun nok penger til å dekke flybilletten til Bulgaria. Hun kjøpte båten og tok en titt på gps'en og skjønte at denne båten hadde vært på eventyr. 

Vidar og den nye båteieren holdt kontakten, og omsider solgte hun den videre til en annen fyr. 

– Han brukte den til moro rundt i revene og etter en stund solgte han den igjen videre til en annen. Det var da jeg begynte å tenke at det hadde vært gøy å få den tilbake, på et eller annet vis. Det er en kjekk historie og en kjekk båt, sier Vidar. 

Øystein var også interessert, men fant fort ut at det ble for mye styr. 

– Han sjekket tilstand og pris og fant ut at det er galskap – det går ikke! Da sa jeg at det er klart det går – det må jo finnes en mulighet. Fuck it, nå gjør jeg det. 

SAMME NAVN: Gjennom alle årene har den særegne 22-foteren beholdt samme navn.

Kappet i stykker båten

Vidar tok kontakt med den som hadde båten, reiste ned til Australia og kjøpte Valkyrien tilbake. 

– Jeg måtte til med vinkelsliper for å få av kjøl og ror. Jeg kappet den i filler, men likevel ville den knapt inn i containeren. Det var millimeter om å gjøre, og lite strech i containeren dessverre, men til slutt fikk jeg båten hjem til Norge. 

I 2022 var båten tilbake i Norge, og omsider fikk Vidar Martin med på å pusse opp båten, og i høst var båten endelig ferdig og klar til å seiles. 

Restaureringen beskriver Martin som en kjempejobb: 

– Hadde det ikke vært for den spesielle historien, ville jeg ikke tatt på meg en slik jobb. Det var masse å ta tak i – vanvittig mye som ikke syntes og alt av treverk var kapputt. Men til slutt ble den ferdig, med nye seil og alt. Han kunne lett kjøpt en annen Leisure 22 til 5000 kroner og i mye bedre tilstand, men han ville heller seile med samme skrog, forteller Martin Kamperhaug. 

– Jeg er veldig glad for at Martin ville hjelpe meg! Han er absolutt mannen å ha med på et slikt prosjekt, og jeg seilte den til Koster i høst. Alle skrøt av båten, som virkelig har blitt et smykke! Martin har gjort en kjempejobb med Valkyrien, forteller Vidar. 

FØRSTE REGATTA: Valkyrien stilte i turklassen under helgas MK Båt Cup, og dro inn en andreplass.

Debuterte i regatta

Lørdag seilte Vidar Valkyrien i MK Båt Cup, og fikk en andreplass i turklassen – hans første regatta noen gang. 

– Jeg tok det som en tur, og er veldig fornøyd. Til våren skal jeg seile båten opp til Karmøy, og kose meg med den der, forteller Vidar. 

Martin forteller at helgas arrangement har vært svært vellykket med over 50 påmeldte båter, stappfull fest, god stemning, og mange som kom for foredraget til Vidar. 

– Det var over mange båter som stilte i regattaen, derav 21 påmeldte halvtonnere, og omtrent 100 personer på festen, forteller Martin som er godt fornøyd med helgas Mk Båt Cup.

MK BÅT CUP: Vidar seilte regatta med Valkyrien under helgas MK Båt Cup i Løkkevika, som Martin Kamperhaug arrangerte med Sarpsborg seilforening.