Mindre enn 100 nautiske mil skiller nå feltet i The Ocean Race

Team Holcim PRB beholder ledelsen i et komprimert felt.

Publisert Sist oppdatert

I henhold til prognosen fra tidligere i uken, bremses det nå i tet og båtene bak drar innpå. Lite har imidlertid endret seg i det store bildet det siste døgnet.

- Vi visste at alle at båtene ville komme innpå bakfra, så den eneste løsningen for oss har vært å fortsette å presse på så fort som mulig, sa skipper Kevin Escoffier. - Derfor valgte vi å holde oss lenger sør. Jeg tror at hvis vi fortsatt ligger litt foran de andre båtene, er det fordi vi tok det valget, så jeg er fornøyd med det vi har gjort, sier han. - Neste dag vil vi nå langs grensen for iseksklusjonssonen, men lenger frem er værmodellene ikke klare.

«Team Malizia», 60 nautiske mil lenger nord, men nesten på linje med «Holcim-PRB» fortsetter å være den største trusselen mot lederen ligger 60 mil nord, men er nesten på linje med hensyn til avstand mot øst. «Biotherm» og «11th Hour Racing Team» er lenger tilbake, men på linje med lederen.

Lagene er rundt halvveis på denne gigantiske etappe 3 - den lengste etappen i seilasens historie - med en ETA på Kapp Horn fortsatt 10-11 dager og rundt 4000 nautiske mil unna. Prognosen for de neste tre dagene er for lettere forhold som vil se mer kompresjon i feltet, men gi mulighet for etterlengtede reparasjoner.

Under samtale med båtene torsdag ettermiddag, rapporterte «11th Hour Racing Team» å ha seilt rundt 22 knops fart i nær 20 knops vind. Når mannskapet ser fremover vil imidlertid prioriteringene endres til å foreta reparasjoner.

- Vi har hatt tid til å vurdere skadene vi har hatt de siste dagene, sa Justine Mettraux, som svarte på spørsmålet fra en journalist. - Vi skal utnytte den lette perioden mest mulig for å fikse storseilet og det ene roret og gjøre en stor sjekk over resten av båten for å være i god form resten av etappen. Vi har hatt tid å tenke på hva vi vil gjøre og lage en prioriteringsliste og en god plan for hva vi vil gjøre.

Hun bekreftet at teamet har laget en plan med seilmakerne deres for en reparasjon slik at hvis alt går bra, vil de kunne bruke seilet med 100 prosent kapasitet.