TØNSBERG SEILFORENING: Samarbeid med Re videregående skole – Idrett og samfunn

Fornøyde ungdommer fikk smake på seiling

Tønsberg Seilforening har i flere år samarbeidet med en videregående skole i distriktet, Re, og lagt til rette for at elevene på Idrettsfag (Idrett og samfunn) skal oppfylle kompetansemålene og lære det de skal før eksamen. Her forteller to av elevene fra en seiltur med foreningen.

Publisert Sist oppdatert

Vi i 3idb fra Re videregående var så heldige å få være med på seiltur med Tønsberg Seilforening et par dager i august.

Vi møtte opp onsdag morgen på Fjærholmen, der vi startet turen med en time teori. Bjørnar Erikstad underviste oss og forberedte oss på to fine dager på vannet. Vi lærte blant annet forskjellige ord og utrykk, og hvordan man skal oppføre seg i en seilbåt.

I klassen var det mange som hadde seilt før, men også mange elever som aldri hadde vært om bord i en seilbåt.

Vi ble delt opp i grupper på 3–5 personer. Så fikk vi tildelt hver vår skipper, og gikk til båtene.

Om bord i båtene fikk vi grunnleggende informasjon, og gjorde oss klare til avreise. Vi lærte oss å heise seil, å lese vindretningen og kompasset, og vi lærte ulike knuter. Vi lærte teorien i praksis.

Etter hvert fikk vi også prøve oss på å slå og jibbe. Det var en utfordring for noen, men alle klarte det til slutt.

Underveis hjalp kapteinene oss med hvordan vi best kunne seile, og å se hvordan seilene stod best til vindretningen.

PÅ TUR: Re-elevene seilte rundt i Nøtterøy-skjærgården og overnattet i telt på Østre Bolærne.
PÅ TUR: Re-elevene seilte rundt i Nøtterøy-skjærgården og overnattet i telt på Østre Bolærne.

Vi seilte til Østre Bolærne, der vi spiste lunsj, før vi igjen seilte videre. Fra Østre Bolærne seilte vi rundt i Nøtterøy-skjærgården og til Vestre Bolærne hvor vi skulle tilbringe natten i telt. Vi fikk prøve oss på å legge til og fortøye båtene til brygga. Det var en utfordring på grunn av mye vind.

Så tok vi med oss teltene, satte opp leiren og begynte å lage middag. Resten av kvelden brukte vi på leker, quiz og kos.

Etter natten var vi klare for en ny flott dag, til tross for litt regn. Vi seilte rundt og forberedte oss til ettermiddagens mini-regatta hjem.

Om bord i båtene trente vi alle på de forskjellige knutene, og gjorde oss klare til knutekonkurranse i lunsjen. Etter lunsj og konkurranse seilte vi med kurs mot Fjærholmen. Underveis brukte vi de ulike seilteknikkene vi hadde lært, og nå ble vi satt på prøve, for det var tross alt konkurranse!

Da vi kom frem, takket vi for oss og pakket sammen tingene våre.

Tusen takk til Tønsberg Seilforening for at vi fikk muligheten til å være på tur med dere! Vi har alle lært masse, og det var en tur vi kommer til å huske lenge.

OPPLÆRINGSMÅL

Dette er hva videre­gående­elevene som har idrettsfag, ifølge læreplanen, skal kunne:

  • gjøre rede for sammenhenger mellom idrettsaktivitet, livskvalitet og helse i et samfunnsperspektiv
  • vurdere problemstillinger knyttet til idrett og kjønnsroller
  • drøfte hvilken mening og verdi idrett uttrykker i ulike sammenhenger for den enkelte og samfunnet

Seiling er en aktivitet som gir elevene nyttige erfaringer og et godt grunnlag for å nå opplæringsmålene.

Håpet er også at samarbeidet mellom skolen og seilforeningen kan knytte disse institusjonene tettere i fremtiden.