Ikke for smågutter

Neste års seilaser om America's Cup blir de hittil mest kostbare for deltakerne

Publisert

Italienske Luna Rossa har et budsjett på USD 90 millioner for deres AC72 prosjekt. Båten som ble sjøsatt 26. oktober har involvert 300 mennesker i produksjonen som der gått med 52,000 arbeidstimer, 12,000 til å  bygge vingmasten, 17,000 for skrogene og 23,000 timer for å  bygge platform og foiler. Mer enn 100 personer trengs for å rigge båten for hver gang den skal seile.

Luna Rossa og Emirates Team New Zealand reduserer likevel kostnader ved å bygge to identiske båter samtidig som de på den måten kommer rundt regelen om at hvert lag bare kan bygge en båt før februar 2013 og dermed kan trene sammen gjennom den new zealandske sommersesongen..

Den italienske teambossen Patrizio Bertelli sier at Luna Rossa aldri ville ha deltatt i America's Cup om det ikke hadde vært for samerbeidet med Emirates Team New Zealand som gjør at de to lagene kan bygge like båter.

- Målet er for oss begge er å komme til finalen in Louis Vuitton Cup. Det er da det gjelder. I mellomtiden kan vi optimalisere båtene. Det kommer til å bli svært interessant, sier Bertelli.

Til tross for at juryen for de 34. seilaser om America's Cup godkjente et slikt samarbeid i en beslutning 13. februar 2012, er det klart at man vi nøye overvåke samarbeidet mellom de to utfordrerne. Challenger of Record, Artemis Racing som står alene er imidlertid lite fornøyd over dette samarbeidet. Når nå også Team Korea ser ut til å mangle finansieringen til et AC72 prosjekt, vil

samarbeidet mellom New Zealand og Italia gi de to lagene en stor fordel fremfor konkurrenten.