IMOCA 60-klassen vil nordover

Klassen drives nå av en adlet, britisk forretningsmann.

Publisert

HOVEDBILDE: Mannen som eier IMOCA 60-en «Hugo Boss» som seiles av Alex Thompson, er nå også drivkraften i klassen. [FOTO: Lloyd Images]

Frankrike har hatt et eget grep om regattaer på verdenshavene, og franskmennene har i særklasse vært tallrikest på deltagerlistene i regattaer som Vendee Globe, Route du Rhum og Transat Jacques Vabre. På godt og ondt – den store dominansen har gjort at regattaene og klasser som IMOCA 60 er blitt sett på som et særegent fransk fenomen.

Det ønsker IMOCA-klassen nå å gjøre noe med, og Rune Aasberg og Simen Løvgrens tanker om å forsøke å delta i Barcelona World Race i IMOCA 60 blir derfor tatt svært godt imot i Frankrike, og de to norske seilerne ble gjenstand for oppmerksomhet i forbindelse med starten i Vendee Globe.

– IMOCA-klassen ønsker nå å bli mer internasjonal, og de ser veldig gjerne at klassen får oppmerksomhet  og at det skapes interesse for den i Skandinavia og i Nord-Europa, sier Simen Løvgren.

ADLET FORRETNINGSMANN

En av drivkreftene bak denne internasjonaliseringen er den britiske forretningsmannen Sir Keith Mills, som har startet selskapet Open Sports Management (OSM) og som vil arbeide tett med IMOCA-klassen. IMOCA står for International Monohull Open Class Association. Mills eier selv en båt av typen; den ikke helt ukjente båten «Hugo Boss».

OSM vil ha fokus på å utvikle klassen i Asia og Sør-Amerika, men også de skandinaviske landene er interessante for organisasjonen. En av veiene å gå er å tilføre båtene enda mer media-utstyr, slik at seilasene kan visualiseres og fortelles for et stort publikum på en enda bedre måte.

POSITIV SPIRAL

– Hvis vi kan engasjere et stort antall tilskuere igjennom media, vil vi også kunne få enda flere og større sponsorer, og med enda flere sponsorer kan vi hjelpe enda flere deltagere med å finansiere sin deltagelse, sier Sir Keith Mills til Daily Telegraph.