HØYDEPUNKT: Det meste av store internasjonale regattaer er avlyst i 2020, men Vendee Globe er fremdeles på programmet.

Spesialregatta for Vendee Globe-deltagere

Soloregattaen rundt jorda vil starte som planlagt i november, men ikke alle båtene er kvalifisert til å delta. Det skal det bli en mulighet for å bli.

Publisert Sist oppdatert

Aldri før har interessen for Vendee Globe vært større. Nærmere 40 båter har vist interesse, og arrangører har kommunisert at taket på 30 båter kan bli utvidet. Taket er satt på grunn av begrensninger i havnen.

Vendee Globe er sett som den tøffeste havseilasen hvor deltagerne seiler alene rundt jorda nonstop uten hjelp, en distanse på 25 000 nautiske mil.

Enorm utvikling

Vendee Globe seiles hvert fjerde år, og arrangerer for åttende gang. For fire år siden hadde noen nybygde båter foiler. Denne gangen vil flesteparten av båtene kunne fly. Mange eldre båter er bygget om, og hele åtte nye båter er bygget for regattaen.

I 1989 brukte vinneren Titouan Lamazou 109 døgn på runden rundt jorda. Etter 1992 har det blitt satt ny rekord hver gang. Sist gang vant Armel Le Cléac'h, og brukte bare 74 døgn. Mye tyder på at de beste nå vil seile under 70 døgn, og holde en snittfart på 17 knop.

Må kvalifiseres

For å delta i Vendee Globe må skipper ha gjemmomført en havskrysning på minst 2 500 nautiske mil med båten som skal brukes i regattaen. Havseilasen må gjennomføres med en snitthastighet på minst 7 knop. De fleste deltagerne har seilt en slik distanse, men langt fra alle i båten de skal bruke i den krevende soloregattaen.

Kvalifiseringsregatta

Nå organiserer klasseklubben IMOCA en kvalifiseringsregatta for potensielle deltagere. Den er tenkt å starte fra Sables-d'Olonne 4. juli, med en bane nordover til Island, krysse polarsirkelen, syd til Azorene, og så til mål på samme sted som start. Seilasen vil gi en pekepinn på hvem som er favoritter til Vendee Globe.

Arrangøren har også utsatt den offisielle påmeldingsfristen til 1. september for å gi alle deltagerne muligheten for å kvalifisere seg.

FLYR: De nyeste 60-foterne har muligheter til å holde farten til lavtrykkene i Sørishavet som beveger seg i ca 25 knop østover.