IMOCA: Det skal bygges en ny «Charal» men Beyou har valgt Sam Manuard fremfor VPLP som designer.

Nye IMOCA-båter bygges

Noen seilere har alt skaffet midler for et nytt Vendee Gobe-prosjekt.

Publisert

Jeremie Beyou var en av favorittene i Vende Globe, men franskmannen fikk tekniske problemer og måtte snu og seile tilbake for å utbedre skadene. Han fullførte, men ble bare nummer 13.

Nå har Beyou, sammen med sponsoren Charal annonsert at de vil forsøke seg på ny. «Charal 2» skal bli konstruert av Sam Manuard og bygges av CDK i Frankrike. Den skal være ferdig i juni 2022.

Tyske Boris Herrmann har også bestilt seg ny båt. Han har kapret en rekke tyske sponsorer og har alliert seg med VPLP om å utvikle neste generasjon IMOCA. Også denne skal være ferdig i 2022, og skal delta i The Ocean Race for å høste erfaring for Vendee Globe.

Også Boris Herrmann var uheldig. Han kolliderte med et fiskefartøy rett før mål og mistet sin plass på podiet. I stedet havnet han på 5. plass.

Høy aktivitet

Pip Hare seilte bra med en av de eldste båtene i Vendee Globe. Hun jobber videre med sponsoren Medallia, og har kjøpt «Bureau Valle», båten Louis Burton seilte inn til en tredjeplass med.

Burton har alt kjøpt «L’Occitene», kanskje den raskeste IMOCA-båten i Vendee Globe og satser videre med Bureau Valle. Burton skal delta i The Ocean Race Europe med sin nye båt.

Alex Thomson er tilbake om bord i «Hugo Boss», og vil seile Fastnet Race med båten i august. Hva planene videre blir er ikke kjent.

Damien Seguin overrasket alle med en 7. plass. Franskmannen mangler en hånd, men seilte like fort med en eldre båt. Sponoren Apicil er med videre, men Seguin håper på å få flere sponsorer slik at han kan bestille seg en ny båt.

BYTTE: Louis Burton har kjøpt «L'Occitane», og solgt gamle Bureau Valle til Pip Hare.