Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Test fra arkivet: Impala 31

Velseilende lekkerbisken

Det danske verftet Tuco utfordrer de rimelige tyske og franske båtene. Med bedre seilegenskaper, høyere finish og et mer fleksibelt tilbud prøver de seg på det lukrative norske markedet, med en litt høyere prislapp. Jeg tipper de lykkes.

Publisert Sist oppdatert

Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 18 år tilbake og funnet en test av Impala 31. Testen ble skrevet og utført av Axel Nissen-Lie, og ble publisert i Seilas 2-2001. Tuco fikk ingen stor suksess med sin satsning på seilbåter, men er i dag store på yrkedsbåter, og ledende på avansert kompositt med karbon. Impala 31 kom til Norge, og har gjort det bra på regattabanen.

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.

Impala 31 ble opprinnelig lansert på begynnelsen av 90-tallet, bygget av Tåsinge Glasfiber. Før Tuco tok over rettighetene og foretok en modernisering ved å optimalisere kjøl og ror, samt øke fribordhøyden med 7 cm. Det har blitt en lekker båt, med fine linjer, i motsetning til en del av konkurrentene som ser ut som avkappede 35-fotere. Modellen er mer konservativ enn sine franske søsken, men er frekk nok til å friste.

Vår testbåt hadde en blågrå skrogfarge, som var ny for meg. Verftet påstår at fargen falmer mindre, og at salt og skitt ikke synes så godt. Etter min mening er fargen smakfull og skaper særpreg.

Funksjonell cockpit med god plass for mannskapet å jobbe i en regatta situasjon. Bra med plass for rormannen bak rorkulten i manøvere.
Funksjonell cockpit med god plass for mannskapet å jobbe i en regatta situasjon. Bra med plass for rormannen bak rorkulten i manøvere.
Rorkult er bra for shorthandedseiling. Rormannen nåt både storseil og genuaskjøter.
Rorkult er bra for shorthandedseiling. Rormannen nåt både storseil og genuaskjøter.
Båten går fort, men båten har konservative skroglinjer.
Båten går fort, men båten har konservative skroglinjer.
FOKK: Testbåten hadde fokk, men båten kan utstyres med genua.
FOKK: Testbåten hadde fokk, men båten kan utstyres med genua.
Tuco
Impala 31
vinterseiling 
Danmak
Tuco Impala 31 vinterseiling Danmak
Tuco
Impala 31
vinterseiling 
Danmak
cockpit
Tuco Impala 31 vinterseiling Danmak cockpit

Kvikk og morsom

Seilegenskapene er høyt prioritert. Skroget er lettdrevet, riggen effektiv og arbeidsforholdene gode i cockpiten. Denne båten er det morsomt å seile! Vi prøvde båten i 10-12 m/s i Danmark. Den er utstyrt med en moderne 8/9 dels rigg. Et stor storseil og en 105 prosent genoa. Stor nok, mener verftet, fordi skroget er så lettdrevet.

Impala 31

Lengde9,3 m
Vannlinje7,5 m
Bredde3,0 m
Vekt3,3 tonn
Ballast1,3 tonn
Seilareal50 kvm
Motor9 hk
Pris660 000
www.tuco.dk

Riggkonstruksjonen gjør det enkelt å trimme ut kraften av storseilet. Gutta fra verftet fortalte at de aldri hadde revet storseilet på båten i regatta. Vi dro ut med fulle seil, men dro sikkelig i akterstaget og flatet ut storseilet. Vi var klare for den sterke vinden. Det gikk overraskende bra. Vi måtte jobbe med storseilskjøtet, så for turseilas burde vi tatt et rev, men vi var ute for å ha det gøy - og det fikk vi. Loggen viste 6,2 knop på kryss. Med mer kjøtt på ripa kunne vi kanskje presset ut enda litt mer av det korte skroget.

Tucos eiere, Jonas og Jacob seilte 16 regattaer med Impala’en i fjor sommer og vant i 14 av dem.

Arbeidsforholdene i cockpiten er som nevnt gode. Tuco har valgt å lage en dyp cockpit med bra høyde for ryggen.

Dette stjeler litt plass under dekk, men gir økt seilglede.

Cockpit-kanten gir god sittestilling ut mot rekka, selv under kraftig krengning- Bare helt bak ble det litt trangt. Her ville det hjulpet å slakke rekkewiren litt.

Impala’en er utstyrt med et effektivt ror som er godt balansert. Båten svinger på femøringen, og roret slapp aldri taket på kryssen selv om krengingen til tider var stor. Rormannen har god bevegelsesfrihet i cockpiten takket være den gode plassen bak rorkulten.

På slør økte farten til over 7 knop med den lille genoaen. Båten planer ikke på slør, men har ingen problemer med å seile fortere enn det vannlinjen skal tilsi. Jacob har seilt i over 15 knop med båten under surfer.

Jacob hevdet at båten holder en snitt fart på over 10 knop på slør under gunstige forhold. Da er det virkelig gøy å seile.

Under dekk

Salongen er bred og romslig. Et alcantara lignende putetrekk gir et eksklusivt preg.
Salongen er bred og romslig. Et alcantara lignende putetrekk gir et eksklusivt preg.
Byssa er rett og slett tøff. Stål, tre og glassfiber i en vellykket kombinasjon.
Byssa er rett og slett tøff. Stål, tre og glassfiber i en vellykket kombinasjon.
Bakoverrettet kartbord stjeler mindre plass og er en fornuftig løsning på denne båten.
Bakoverrettet kartbord stjeler mindre plass og er en fornuftig løsning på denne båten.
Vår testbåt hadde skap på styrbord side og ekstra lang køye på babord. Økt sovekomfort for vokse, men barnefamilier bør prioritere skapplass.
Vår testbåt hadde skap på styrbord side og ekstra lang køye på babord. Økt sovekomfort for vokse, men barnefamilier bør prioritere skapplass.
WC med god plass og fin design.
WC med god plass og fin design.
Plasssparende skyvedør til forpiggen.
Plasssparende skyvedør til forpiggen.

Impala’en er innredet med Khaya mahogni. Utførelsen er gjort i god dansk tradisjon: Enkelt, nesten minimalistisk, men med høy kvalitet. Båten har ikke støpt innerskall som sine tyske og franske konkurrenter.

Det betyr mindre plast og mer tre under dekk, noe nordmenn er opptatt av. En slik løsning er mer kostbar å produsere, men gir mer rom for individuelle tilpasninger.

Stofftrekket på putene var av et alcantara-lignende stoff som skaper en eksklusiv atmosfære i salongen. Det er dog ikke full ståhøyde under dekk. Verftet oppgir høyden til 185 cm. Jeg er 181cm, og mitt hode hadde fysisk kontakt med himlingen.

Men så hadde jeg på meg sko og var relativt ustelt på håret.

Forpiggen er enkel. Her er det spart inn på vekt og kostnader. Vi savnet oppbevaringshyller over køyene. Her er det få steder legge lekene til barna. Innredningen i forpiggen har flere løsninger. Vår båt hadde et skap på styrbord side og en ekstra lang køye på babord, hele 2,2 m. Det gir gode soveforhold selv for voksne. For barnefamilier kan det være smart å prioritere mer skap og velge to køyer på 1,9. Stoffet på skutesiden var ikke helt min smak; den kraftige lyseblå fargen matchet ikke den mer sobre stilen ellers i båten. Forpiggen lukkes med en skyvedør som stjeler minimalt med plass. Smart Salongen er stor og luftig.

Sammenlignet med 31-fotere fra 70-tallet som Ballad og Scampi er salongen på Impala’en rene storstuen. Med en bredde på tre meter og med salongbenkene helt ut mot skutesiden må det bli god plass.

Men også i salongen ville jeg kostet på meg mer skapplass om båten skal brukes til turseilas.

Salongbordet er et pent møbel med en skikkelig barskap

i midten slik alle seilbåter bør ha.

Kartbordet er montert mot fartsretningen, en fornuftig løsning på en båt av denne størrelsen. Da stjeler den ikke så mye av plassen. Det elektriske anlegget virker forseggjort. Det er plass til montering av elektronisk navigasjonsutstyr.

Byssa er støpt i glassfiber i en koksgrå farge. Sammen med mahognyen minner byssa meg om de fancy designkjøkkener som vi ser i interiørbladene.

Enkelt, litt frekt og med elegant dansk design. Byssa er så stor som vi kan forvente i en båt på 31 fot.

Kjøleboksen er stor, men stueplass for mat og utstyr er mangelvare.

Her må plassen utnyttes fornuftig under stuing. Toalettet var overraskende stort i forhold til båtens størrelse.

Doen i fartsretningen er et pluss for besøk under gange.

Også utformingen av toalettet har design på høyt nivå. Akterkøya har ikke egen kabin, men er mer som en stikkøye som var mer vanlig før.

Den åpne løsningen gir mer rom, lys og luft, men mindre privatliv.

Det er bra med luftemuligheter under dekk. En stor luke i forpiggen, en mindre over salongbordet og vinduer som kan åpnes på toalettet og over byssa. Vi ville satt inn en ekstra ventil fra akterkøya ut mot cockpiten.

Stort stuerom med stor åpning på babord side.
Stort stuerom med stor åpning på babord side.
Akterspeilet er delt, og kan åpnes til en badetrapp.
Akterspeilet er delt, og kan åpnes til en badetrapp.

Konklusjon

Standardmotoren på 9 hk er i det minste laget for turbruk. Vår testbåt var utstyrt med en 18 hk Volvo Penta
Standardmotoren på 9 hk er i det minste laget for turbruk. Vår testbåt var utstyrt med en 18 hk Volvo Penta

Tuco mener de bygger båter mer effektivt enn de fleste verft, derfor klarer de å konkurrere på pris mot båter bygget i større serier og med billigere arbeidskraft.

Verftet mener at deres beste salgsargument er de gode seilegenskapene. Jeg tror verftet har tatt et riktig valg. Trenden viser at båtkjøperne er mer fokusert på båtens prestasjoner under seil. Båten er ypperlig for en liten familie, barnløse par, eller for dem som vil ha en letthåndterlig og morsom seilbåt.

Impala’en har en listepris på 660 000,-. Dette er en ganske ribbet utgave. Billig for å være skandinavisk, og i motsetning til de sydlandske båtene slipper man transportkostnader.

For å få båten rigget og klar må du ut med over 25 000 kr. Med skikkelig regattautrustning med spinnaker, ekstra dekksutstyr og oppgraderte seil må du legge til ytterligere 50 000 kr. For turseilas ville jeg oppgradert båten med mer hyller og skap, landstrøm, varmeapparat og en 18 hk motor. Alt dette vil også koste ca 50 000 kr.

Impala 31s meritter

Jonas Pedersen og Jakob Frost hadde det gøy på regattabanen i fjor sommer. De startet i 16 regattaer med sin Impala 31. Det ga én 2. og én 3. plass, ellers 14 seire bla. Fyn Rundt, Mouton Cadet Cup, Jameson Cup og Ø-havet Rundt. Båten måler 588,2 etter dansk handikapp. X-99, X332 Sport, Gran Soleil 34 og First 31.7 er konkurrenter på regattabanen, men de fikk altså bank sist sommer

Tuco Yacht verft

Tuco Yacht verft er for nordmenn et ukjent verft. Ikke rart, det ble etablert for bare fire år siden av to unge båtbyggere. Verftet er i dag et av Skandinavias mest spennende med over 30 ansatte. Tuco er eid og drevet av de to tidligere H-båt-verdensmesterne og barndomsvennene Jonas Pedersen og Jakob Frost.

Suksessen til verftet skyldes godt håndverk, hardt arbeid og en lukrativ kontrakt med X-Yachts med produksjon av deres mest avanserte båter, IMX 40 og IMX 45. De har ikke bare bygget samtlige av disse HiTecbåtene, ungguttene har også utviklet plugg, former og produksjonsverktøy.

I disse dager jobber de med å utvikle en 80-fots motorbåt. For ett år siden overtok Tuco rettighetene til danske Impala Yachts. Impalas historie går helt tilbake til 1958. I 60-årene var Impala kjent for sine selvbygger kryssfiner båter. Disse ble videreutviklet til plast modeller på 70-80 tallet. Tuco har videreutviklet Impalas siste modeller på 31, 33, 36 og 48 fot. Til sommeren lanseres en ny 38 foter.