America’s Cup

Hadde ikke tid til å bygge vingmast

Hadde ikke tid til å bygge vingmast

Det har vært mye snakk om BMW ORACLES vingmast, og norske flerskrogeksperter holder det som amerikanernes sterkeste våpen. Nå sier ALINGHIS sjefsdesigner at de ikke hadde tid til å bygge et slikt.

Publisert Sist oppdatert

NB! Starten i dag er utsatt til kl 1200. Den skulle ha gått klokka 1000.

Danske Bådmagasinet.dk har vært på besøk i ALINGHIS base, og her er Øyvind Bordals rapport:

Danske Michael Richelsen som er sjefsdesigner hos ALINGHI, har røtter hos North Sails, men han har vært tilknyttet ALINGHI siden 2003. For tiden leder han teamet som arbeider med «performance prediction». I alt er det ca. 20 personer som er beskjeftiget i ALINGHIS designavdeling.

I den turbulente tiden som har ført frem til denne besynderlige regattaen vi er vitne til her i Valencia, har ALINGHIs design-team skullet arbeide med flere forskjellige båttyper, alt etter hvordan det så ut til å gå i kampen som foregikk i rettssalen. Det har vært forskjellige enskrogsbåter på tegnebrettet, i tillegg til den katamaranen som til slutt ble det endelige valget.

TID AVGJØRENDE. – Tid har vært et avgjørende parameter, sier Richelsen.

– Vi har hele tiden måttet prioritere hvilke prosjekter vi skulle gå i gang med bakgrunn i den tiden vi til enhver tid har hatt til rådighet og hva vi mente vi ville få mest ut av.

BMW ORACLE FØRST UTE. – Det andre laget har vært i gang med sitt vingeseil-prosjekt i meget lang tid. Kanskje begynte de allerede på et tidspunkt hvor vi ikke em gang var i gang med å tegne en flerskrogbåt, forteller Richelsen.

STØRRE SEIL I STEDET. Jeg spør om han frykter at vingeseilet skal bli avgjørende; om BMW ORACLE simplethen har en mer effektiv rigg.

– Det har jo vist seg at et vingeseil er mer effektivt i raske flerskrogklasser som for eksempel A-Cat. Men de har jo en maksimal grense på seilarealet sitt. Vi har kunne kompensere for dette ved å øke seilarealet, spesielt på forseilet, sier Richelsen.

JEVNT I DAG. ALINGHI skulle med andre ord også hatt et vingeseil om de hadde hatt tid til å bygge det, men likevel tror Richelsen de to båtene vil seile meget jevnt i dag, spesielt på kryss.

– Både fart og høyde vil etter våre beregninger være rimelig likt. På lens har man et bredere spor der båtene kan velge å seile dypt eller høyt utifra taktiske vurderinger, så her vil det nok oppstå større forskjeller, sier Richelsen.

Starten i dag er utsatt til kl 1200. Den skulle ha gått klokka 10.

Les hvor du kan følge seilasen.

Les mer om America’s Cup på Bådmmagasinet.dk.