Søk i arkivet

VIND: Vinden kom fra sørvest kl 13.00, og har økt siden. «Kraftkar» ligger som de fremste båtene, men det er langt til dem bak.
VIND: Vinden kom fra sørvest kl 13.00, og har økt siden. «Kraftkar» ligger som de fremste båtene, men det er langt til dem bak. Foto:
SLØR: På «Kraftkar» er fokka skjøtet på utsiden av rekka. Slik vi den stå i mange timer til.
SLØR: På «Kraftkar» er fokka skjøtet på utsiden av rekka. Slik vi den stå i mange timer til.
JOPPE: Vidar Moe og Tormod Lie på vei mot Persgrunnen.
JOPPE: Vidar Moe og Tormod Lie på vei mot Persgrunnen.

Raymarine 2Star 2019Fokkeslør etter treg start

– Flotte forhold nå, rapporteres det fra lederbåten i den store klassen. 

TRACKING: Båtene ligger vest
av Koster kl 16:00.

TRACKING: Båtene ligger vest av Koster kl 16:00.

Per Ottar Skaaret i X-50 «Jokerman» var første båt rundt Tristein, klokka 14.11, noen minutter før Lønmo/Ingebretsen i J/92 «Jacobine» i den lille klassen. «Jokerman» som var raskest av alle, brukte over 3,5 time fra Start til Tristein, en snittfart på 4,2 knop. De tregeste båtene har hatt en snittfart på under tre knop.

Stikk i skjøtet

Sigurd Hertzberg og Tim Sandberg i Elan 400 «Kraftkar» leder den store klassen på rating, og rundet sammen med Swan 45 «Zorro», bak «Jokerman».

– Vi har rullet inn Code 0-seilet, men blir nå passert av «Black Pearl» som fremdeles klarer å holde det, rapporterer Hertzberg i det han krysset grensen over til Sverige. På «Kraftkar» er det satt en blokk i rekka som åpner skjøtevinklen og gir bedre kontroll på tvisten i toppen av seilet. Farten ligger mellom 7 og 9 knop, mens de to Pogo 40 seiler enda raskere.

SLØR: På
«Kraftkar» er fokka skjøtet på utsiden av
rekka. Slik vi den stå i mange timer til.

SLØR: På «Kraftkar» er fokka skjøtet på utsiden av rekka. Slik vi den stå i mange timer til.

Frustrerende før runding

– Værmeldingen sa mye vind og sol, men her er det blikkstille, tåke og regn, fortalte en frustrert Eira Naustvik tidligere i dag. Hun hadde observert båtene rundt heise opp sine lette windseeker-seil, og gli ifra. Om bord i «Cruella» er vaktsystemet alt i gang, og frivakte går til med kontorarbeid.

–      Akkurat nå står lettvindsseil høyt på ønskelisten sier Eira, som noen timer fikk opp farten, og seiler 7-8 knop mot Persgrunnen. 

– Øst var best til Tristein. Elan 310 «Kårstua» og «Jokerman» tjente mye på det, fordi de fikk vinden fra søydvest føsrt, forteller Vidar Moe som har set på trackingen, og mener at den plasseringsutregningen ikke kan stemme. De seiler nå 7-8 knop med fokk, i 4-5 m/s vind. Det er lite strøm i mot. 

– Vi har sett båter med Code 0 og spinnaker som har seilt mer østlig kurs, og forstår ikke helt den strategien, sier Moe på telefon. 

Økende vind

Kl 16.00 er det 6,6 m/s vind fra vest-sørvest på Færder. Det er mer enn hva det var meldt tidligere i dag. Vinden vil gradvis øke på utover kvelden. De store båtene vil rundet merket vest for Marstrand like etter midnatt, mens de små båtene vil runder Brofjorden utenfor Smögen noen timer tidligere. Deretter blir det en frisk nattseilas til Axelsbrottet, nord for Koster. Der vil de små båtene runde i grålysningen, mens de store vil runde på fredag formiddag. Derfra skal båtene krysse til Jomfrulandsrevet, før de får lens mot mål på Hankø. 

FRUSTRERT: Eira Naustvik i
«Cruela» ønsker seg lettvindseil.

FRUSTRERT: Eira Naustvik i «Cruela» ønsker seg lettvindseil.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen