GP 42-klassen

AL CAPONE nærmer seg ferdig

AL CAPONE nærmer seg ferdig

Einar Sisseners nye GP 42 nærmer seg transportetappen fra Argentina til Europa. Peer Moberg forteller om en ekstrem båt med ekstreme seilegenskaper.

Publisert Sist oppdatert

– Det jeg har hørt om båtens egenskaper er meget bra. For eksempel skal den gjøre 17,2 knop på lens i 25 knops vind. Til sammenligning gjør en TP52 19,2 knop under samme forhold, forteller Peer Moberg til SEILmagasinet.

– Og på kryss skal den gjøre 8,4 knop. At båten blir fantastisk moro å seile, legger Moberg ikke skjul på.

4200. At båten blir morsom å seile er det ingen grunn til å tvile på. Den Botin & Carkeek-designete 42-foteren veier 4200 kilo, ferdig seilklar. Og da ligger 2300 av disse kiloene i enden av det hule kjølbladet. Båten er bygd i karbonfiber, som kommer tydelig frem i finishen. Riggen er selvfølgelig også i karbonfiber og det er Hall Spars som står for leveransen. Seilvalget er falt på North Sails. Under dekk er båten fullstendig strippet, sett bort fra fire enkle rørkøyer.

Båten blir i disse dager gjort klar for transporten til Europa, hvor den vil bli rigget i Nederland. Det er King Marine i Buenos Aires i Argentina som har stått for byggingen. Det Argentinske verftet har solid erfaring, med både TP52er og America's Cup-båter på samvittigheten.

NAVNEBYTTE. Tidlgere har Einar Sisseners båter gått under navnet AL*CAP*ONE, men den nye båten vil hete AL CAPONE. Ikke mye navneendring, men Moberg forklarer: – Denne båten blir en skikkelig «gangster», så vi endrer navnet litt slik at det ikke blir noen misforståelser, ler Moberg.

Laget om bord vil også bestå av det tidligere AL*CAP*ONE-laget, med noen endringer. Moberg har for eksempel fått med seg noen fra Knut Frostads Team Academy, og Terje Kjær er tilbake på laget.

– Den første regattaen vil bli Færderseilasen og da vil Terje Kjær være skipper. Jeg kan dessverre ikke delta, for da er jeg i Ungarn og seiler EM i Finnjolle.

– Jeg gleder meg enormt til å få båten hit. Dette blir nordens raskeste seilbåt, avslutter Peer Moberg.