GP 42-klassen
AL CAPONE nærmer seg ferdig
Einar Sisseners nye GP 42 nærmer seg transportetappen fra Argentina til Europa. Peer Moberg forteller om en ekstrem båt med ekstreme seilegenskaper.
– Det jeg har hørt om båtens egenskaper er meget bra. For eksempel skal den gjøre 17,2 knop på lens i 25 knops vind. Til sammenligning gjør en TP52 19,2 knop under samme forhold, forteller Peer Moberg til SEILmagasinet.
– Og på kryss skal den gjøre 8,4 knop. At båten blir fantastisk moro å seile, legger Moberg ikke skjul på.
4200. At båten blir morsom å seile er det ingen grunn til å tvile på. Den Botin & Carkeek-designete 42-foteren veier 4200 kilo, ferdig seilklar. Og da ligger 2300 av disse kiloene i enden av det hule kjølbladet. Båten er bygd i karbonfiber, som kommer tydelig frem i finishen. Riggen er selvfølgelig også i karbonfiber og det er Hall Spars som står for leveransen. Seilvalget er falt på North Sails. Under dekk er båten fullstendig strippet, sett bort fra fire enkle rørkøyer.
Båten blir i disse dager gjort klar for transporten til Europa, hvor den vil bli rigget i Nederland. Det er King Marine i Buenos Aires i Argentina som har stått for byggingen. Det Argentinske verftet har solid erfaring, med både TP52er og America's Cup-båter på samvittigheten.
NAVNEBYTTE. Tidlgere har Einar Sisseners båter gått under navnet AL*CAP*ONE, men den nye båten vil hete AL CAPONE. Ikke mye navneendring, men Moberg forklarer: – Denne båten blir en skikkelig «gangster», så vi endrer navnet litt slik at det ikke blir noen misforståelser, ler Moberg.
Laget om bord vil også bestå av det tidligere AL*CAP*ONE-laget, med noen endringer. Moberg har for eksempel fått med seg noen fra Knut Frostads Team Academy, og Terje Kjær er tilbake på laget.
– Den første regattaen vil bli Færderseilasen og da vil Terje Kjær være skipper. Jeg kan dessverre ikke delta, for da er jeg i Ungarn og seiler EM i Finnjolle.
– Jeg gleder meg enormt til å få båten hit. Dette blir nordens raskeste seilbåt, avslutter Peer Moberg.