X-Yachts’ nye cruisingserie får lillesøster

Xc 42 – nyhet for lange turer

Xc 42 – nyhet for lange turer

Den nye cruising-serien til X-Yachts, som ble introdusert i fjor, men hvor ingen håndfaste modeller er vist ennå, har fått et nytt medlem. Xc 45 er nå blitt supplert med Xc 42. Serien skal etter planen ende opp med et utvalg modeller fra 37 til 50 fot.

Publisert Sist oppdatert

15. januar i år røpet X-Yachts planene sine om en ny serie båter rettet mot mer typiske turseilere enn dem som tradisjonelt har lagt sin elsk på verftets cruiser/racere, og det er kanskje primært de svenske verftene – i første rekke representert ved Hallberg-Rassy og Najad – danskene vil utfordre.

– Verftet har lenge ønsket å gi et tilbud til dem som synes vår kjente serie blir litt for racig. Derfor lanserer vi nå den nye serien. Dette skal bli båter med all mulig komfort pakket inn i skrog som skal seile godt – og bedre enn konkurrentene, sa Otto Backe i X-Yachts Norge da den nye serien ble lansert.

FØRST XC 45. Først ut var Xc 45. Former og plugger til den utvikles nå for fullt, og sent på våren vil den første båten ta vannet.

– Deretter vil den bli gjenstand for intensiv testing innen den settes i serieproduksjon, sier verftet.

Xc 42, som ble offentliggjort i går, følger i det samme sporet som storesøsteren.

De nye båtene får helt nye skrog, og de blir dypere og får mer volum i forskipet og høyere fribord. Dette skal blant annet resultere i rikelig med tankkapasitet og ikke minst myke bevegelser i sjøgang. Hekken er klassisk, positiv med nedfellbart akterspeil. Løsningen bidrar til ekstra stue- og dekksplass, ingredienser langturseilere tradisjonelt verdsetter.

RETRO-KLASSISKE. I det store og hele fremstår den nye Xc-serien som litt retro-klassiske i utseendet; blant annet – og litt overraskende i disse tider – med utstrakt bruk av teak som «styling-element». Det er standard med teak på sidedekk, hyttedekk, i cockpiten og på badeplattformen.

– Linjene under vannlinjen vil imidlertid bli hva som skiller båten fra mer tradisjonelle turseilere, og båtene vil bli utstyrt med rodrigg og stålramme for å oppta kreftene fra riggen i skroget, pluss andre, velkjente X-strukturer som skal sikre stive og sterke båter som bibeholder seilegenskapene, uttalte Backe ved introduksjonen.

MED ELLER UTEN VINDSKJERM. Xc 42 kommer i standardversjon med sprayhood, men den kan også fås med fast vindskjerm. Ut over dette kan cockpiten dekkes helt til av et cockpittelt.

Under dekk kan man velge mellom to eller tre doble lugarer; den siste versjonen med to symmetriske akterlugarer. I to lugars versjonen er den gjenstående lugaren akter like stor, mens den andre lugaren er erstattet av et stort arbeids- og stuerom, samt et dypt stuerom med adkomst fra cockpiten.

Salongen er L-formet med en benk midtskips, samt to seter med et mellomliggende bord helt på motsatt side.Enten har innredningen en dedikert navigasjon-/kontor-plass i salongen. Alternativt kan denne plassen vike for et dusjkabinett på toalettet.

XC 42 vil bli vist for første gang om ett år; under båtutstillingen i Paris i 2008.

For data, se www.seilbåtkatalogen.no.