Alizé Yachts blir Arcona-representant

Arcona satser på det norske markedet

Arcona satser på det norske markedet

Det svenske Arcona-verftet har hatt en solid vekst de senere årene, og er nå Sveriges 3. største verft. Nå vil verftet satse mer på det norske markedet, og Alizé Yachts i Vollen i Asker er blitt Arconas norske representanter.

Verftet har en modellserie fra 37 til 46 fot, som, ifølge Peter Øye i Alizé Yachts, alle følger samme grunnkonsept: et lettdrevet skrog, funksjonell dekkslayout og detaljer som gjør båtene letthåndterlige for et lite mannskap De har høy brøkdelsrigg med stort storseil og lite forseil.

– Innredningen er typisk for svensk båtbyggertradisjon på sitt beste, gjennomtenkt og med håndverk av ypperste klasse, sier Øye.

BYGGES FLERE STEDER. Arcona-båtene bygges flere steder, og ikke bare i Sverige.

– Arcona 370 og 400 bygges på et moderne verft på øya Øsel i Østersjøen. Denne øya var svensk frem til det 18. århundre, og innbyggerne snakker fremdeles svensk. Side om side med Arconaene bygger verftet Swans nye 42-foter for Nautor, noe som vel sier litt om det tekniske nivået og kvalitetssikringen, sier Peter Øye.

Arcona 430 og 460 på sin side støpes i Danmark på det samme støperiet som leverer skrogene til de større båtene fra X-Yachts og tidligere også til Najad. Deretter transporteres de til Kungshamn på den svenske vestkysten hvor Kungshavn Marininnredning står for utrustning og innredningsarbeider. Kungshavn Marininnredning har inntil nylig bygd båter for Hallberg Rassy, men er siden oppkjøpet i 2006 blitt en del av Arcona Yachts AB.

3. STØRST. i 2008 skal Arcona bygge 75 båter, noe som gjør verftet til Sveriges tredje største verft.

– De nyeste båtene er vakumstøpte sandwichlaminater med Divinycell som kjernemateriale. Samtlige båter kjennetegnes av en solid, varmgalvanisert stålramme som tar opp alle krefter fra rigg og kjøl. Stålrammen sørger også for å fordele kreftene fra kjølinnfestningen, fortsetter Øye, som også nevner verftet spesielle Keel-Pro-system:

– Keel-Pro systemet består av en vannfylt gummidemper som er integrert i kjølens nedre fremdel og bidrar til å minimere skadene som oppstår ved en kraftig grunnstøtning.

OGSÅ ALLURES. Alizé Yachts importerer fra tidligere de franske RM- og Tofinou-båtene. De er også nylig blitt representanter for det franske verftet som bygger aluminiumbåtene Allures, og med også Arcona på programmet begynner firmaet å bli en betydelig aktør i det norske markedet.