Hallberg-Rassy 372

Ny 37-foter med aktercockpit

Ny 37-foter med aktercockpit

En 37-foter med cockpit akter er en nyhet fra Hallberg-Rassy, og det er med erfaringer fra Hallberg-Rassy 342 med en slik løsning verftet har tatt med seg under utviklingen av den helt nye Hallberg-Rassy 372, som vil bli presentert på Düsseldorf-utstillingen i januar 2009.

– Det er ikke snakk om noen videreutvikling av HR 37, og det er heller ikke snakk om at nye HR 372 skal erstatte HR 37. HR 372 er kort og godt en helt ny båt, sier Magnus Rassy i en pressemelding.

NYTT DESIGN. Og en titt på tegningene som er sendt ut sammen med pressemeldingen gir antydninger om en mer moderne Hallberg-Rassy. Ikke bare har den fått en tradisjonell cockpit akter; det ser også ut til at designlinjene i overbygget er strammet opp og modernisert til et noe mer kantete og minimalistisk uttrykk. Ventiler og luker som skal gi lys under dekk, er blitt flere og større, og det at skroget er grunnere og bredere akter, kjølen dypere og masten 1,05 m høyere enn HR 37, er alle elementer som peker i retning av en raskere og mer moderne båt.

– Hallberg-Rassy 372s polardiagram sier at båten vil bli raskere enn HR 40, sier Magnus Rassy.

SELVSLÅENDE FOKK. Som tidligere er det German Frers som har fått oppdraget å tegne den nye båten, som i forhold til HR 37 har et 2 cm lengre og 5 cm bredere skrog. Båten er satt opp med brøkdelsrigg og overvantene er trukket godt ut i borde. Dette muliggjør en lett overlappende genua, men HR 372 kan også fås med selvslående fokk. Undervantene er trukket helt inn mot overbygget, og spriket mellom overvant og undervant skal, ifølge Rassy, gi god passasje frem på dekk.

Et avtagbart baugspryd skal muliggjøre effektiv seiling med gennaker, som heises helt i toppen av masten. Fall og trimliner er trukket akter til cockpitkarmene under dekk. Dette gir båten renhet og man slipper alt tauverket innenfor cockpitskjermen. Det gjør det også bedre for et shorthanded-mannskap – mann og kone gjerne – å seile og håndtere båten. Og settes det strøm på vinsjene, mener Rassy båten fullt vil leve opp til verftets idé om enkel «knappeseiling» ved at det meste kan reguleres ved hjelp av de fire vinsjene på cockpitkarmen.

LYS OG LUFT. At Hallberg-Rassy vil slippe mer lys og luft inn under dekk er et annet karakteristisk trekk ved HR 372. At alle ventilene i overbygget kan åpnes og har samme størrelse som ventilene i HR 54, sier litt om at mer lys og luft er blitt prioritert. At båten også har flush-monterte luker i overbygget er et annet signal om at HR 372 er en moderne HR-båt som indikerer hva også andre, nye HR-modeller vil bringe.

Du finner flere data og tegninger av den nye  HR 372 i SEILbåtkatalogen der du også finner data om over 2000 andre seilbåtmodeller. SEILbåtkatalogen er sannsynligvis den største og mest komplette oversikten over seilbåtmodeller du finner på Internett.