Lysere, enklere, rettere

Ny 43-foter innvarsler ny Bavaria-stil

Ny 43-foter innvarsler ny Bavaria-stil

Når det tyske verftet i dag offentliggjør en ny 43-foter, lanseres samtidig en ny og enklere stil under dekk. Båten erstatter Bavaria 42 Cruiser og «vaktskiftet» finner sted i juni.

Publisert Sist oppdatert

Det er den litt tunge, tradisjonelle og velkjente Bavaria-stilen som nå synes å være en saga blott med nye Bavaria 43 Cruiser. Designet er enklere, og skal vi tro skissene verftet har sendt ut, blir også treverket lysere enn dagens. Og med tanke på verftets gjennomindustrialiserte og rasjonelle produksjon, blir nok dette en stil som vil komme på alle Bavaria-modellene etter hvert.

LITT STØRRE. Den nye 43-foteren er kun 12 cm lengre enn Bavaria 42 Cruiser, som kom i 2004 og rakk å bli fire år gammel. Bredden er den samme, mens konstruksjonsdeplasementet er 200 kg mer. Seilarealet er ca. 10 kvm større enn 42-foteren, noe som skulle tilsi spenstigere seilegenskaper i lett vind.

Dekkslayouten og cockpiten har de samme hovedtrekkene som Bavaria 42 Cruiser, men det er stablet litt om på dekkslukene og antallet økt noe. Verftet sier badeplattformen, som nå også inkluderer stuerom til redningsflåter, er blitt større, det samme gjelder cockpitbordet. Det hevdes også at cockpiten er romsligere, men det er ikke revolusjonerende – benkene er blitt 8 cm lengre. I likhet med forgjengeren har også Bavaria 43 Cruiser to ratt.

Storseilshalingen er direkte på vinsj i en såkalt tyskerhalingsløsning med skjøtet via masten og tilbale til vinsj i cockpiten.

HELT NY INNREDNING. Med tegningene som utgangspunkt synes de største endringene å være under dekk. Ved siden av å være enklere i stilen, ser det også ut til at hele disponeringen blir mer kantet, og i så måte kan man være fristet til å tro at Bavaria-designerne har kastet et blikk på konkurrenten Hanse.

Planløsningen er i hovedtrekk den samme i de to båtene; Bavaria 42 og 43, men akterskipet er bredere i nykomlingen. Det får en umiddelbart til å tro at de to akterlugarene blir romsligere, noe som godt kan vise seg å stemme i praksis.

Lugaren og køyene forut virker mer tradisjonelt løst enn med 42-foterens avrundete dobbelkøye. Toalettet forut er en del av lugaren forut.

LANGSGÅENDE. Kartbordet i den nye båten er langsgående, noe som gir mer dørkplass. Verftet forteller at kartbordet er tilrettelagt både for laptop-bruk og navigasjon med tradisjonelle papirkart.

Verftet påpeker også at den langsgående byssa har fått spesiell oppmerksomhet og at den kan sammenlignes med et normalt kjøkken når det gjelder plass og funksjon. Mikrobølgeovn er standard og kjøleboksen er på 110 liter.

Prisen oppgis til 124 556 euro, hvilket betyr ca. 1 250 000 norske kroner med moms, noe som er ca. 50 000 mer enn Bavaria 42 Cruiser.

Flere skisser og tegninger, samt data, finner du i SEILbåtkatalogen.