Parisisk lys i seilbåtmørket

Gode utsikter til tross for vanskelig marked

Gode utsikter til tross for vanskelig marked

Paris (SEILmagasinet) – Seilbåtmarkedet generelt og nisjemarkedet for seilbåter spesielt er ikke så hardt rammet som motorbåtmarkedet, men nedgangstidene i økonomien merkes, sier Cecilia Edeline i Alliaura Marine til SEILmagasinet. Alliaura Marine selger motorbåter, katamaraner, nisjeprodukter og masseproduserte båter og kjenner det hele på pulsen.

Publisert

Også i Frankrike merkes det at seilbåtmarkedet ikke lenger er det det var for bare ett år siden, men helt mørkt er det ikke.

FORAN SKJEMAET. – Messen her i Paris har faktisk vært en opptur, og når det gjelder solgte båter her i Paris, ligger vi faktisk foran tallene fra messen i fjor med én båt. Salgsvinneren vår er den nye modellen Dufour 405, sier salgssjefen for  Dufour-verftet i Nord-Europa, Steve Vernelen.

Men han sier også:

– Men det er definitivt et tungt marked; de som sier noe annet er ikke etterettelige.

Cécilia Edeline i Alliaura Marine kan bekrefte dette, men også hun ser positivt på fremtiden. Alliaura produserer blant annet Privilége katamaraner og Feeling-modellene, og hennes inntrykk er at det fortsatt er interesse for nisjeprodukter.

KATAMARAN-INTERESSE. – Våre største Feeling-modeller, Feeling 52 og 55, er nisjeprodukter, men vi opplever faktisk stor interesse rundt dem. En annen trend her i Frankrike er at stadig flere motorbåt-brukere begynner å se på seiling som et alternativ, og for dem er katamaranene et aktuelt alternativ. De kan by på like mye plass som en motorbåt, og så krenger de ikke, sier hun.

Feelings nyhet her på Paris-messen er Feeling 52, som er en meget spesiell båt med mange originale løsninger.

– Vi har ønsket å putte det beste fra katamaran-verdenen inn i en enskrogbåt, sier Edeline til SEILmagasinet.

FEELING 52. Resultatet er blitt en bobåt med svært god plass. Akterlugaren er enorm, og den har blant annet panorama-utsikt ut igjennom akterspeilet. Også cockpiten og salongen byr på mye plass og komfort, blant annet med solsenger i cockpiten og en hvileplass i salongen som må kunne sammenlignes med en god, gammeldags norsk sjesselong.

Til neste år kan hun røpe at verftet vil komme med en 48-foter som vil ha utseende som en Feeling 44, men være bygd over det samme konseptet som Feeling 52.

TILBAKEHOLDENE. De største nyhetene på Paris-messen finner man blant de mer spesielle, franske produsentene som hovedsakelig opererer på hjemmemarkedet eller i Sør-Europa, mens de store verftene denne gangen er mer tilbakeholdene. Feeling 52 og Dufour 405 er allerede nevnt, J/97, Bavaria 47 Cruiser, First 40 og Oceanis 53 er andre.

Hos Jeanneau er det lite nytt; Jeanneau Sun Odyssey 50 DS er den nyeste modellen, men der i gården sies det at det vil komme mange nye modeller fremover i de næremste årene.