Elektronikk-kjempe på nytt marked

Garmin vil være med i autopilot-markedet

Garmin vil være med i autopilot-markedet

Garmin nøyer seg ikke med å være markedsledende innenfor GPS. Stadig forsøker de å utvikle mer elektronikk for båter. Med sin nye GHP 10 ønsker de også å få en bit av verdensmarkedet for autopiloter.

Publisert Sist oppdatert

Autopiloten skal kunne forhåndsprogrammeres for forskjellige situasjoner, som fiske, søking og mann-over-bord. Den betjenes fra en kontroll-enhet med en 3,5” dagslys fargeskjerm.

I motsetning til enkelte andre autopiloter, skal denne ikke ha behov for en ror-sensor («rudder feedback»), hvilket forenkler installasjonen. Piloten sies å ha en gyrostabilisert kurs-detektor, som også skal fungere godt i grov sjø.

En patentert «shadow-drive»-teknikk gjør at autopiloten automatisk «slipper taket» hvis båtens ratt betjenes, og «tar tak» igjen når den registrerer en stabil kurs. Autopiloten kan tilkobles NMEA 2000.

Med hydraulisk styring kan systemet anvendes på båter opptil 70 fot. Prisene starter på rundt 15 000 kroner.