Vanskelig i elektronikk-bransjen
Navico får økt kapital og betalt gammel gjeld
Gjennom oppkjøp og fusjoner er Navico blitt verdens ledende maritime elektronikk-leverandør, men offensiven, ved siden av et kraftig fokus på teknologi- og produktutvikling som alene beløper seg til 50 millioner dollar, har kostet. Og ikke minst merkes dette når markedet svikter.
SVIKTENDE MARKED. – Den maritime elektronikk industrien opplever vanskelige markedsforhold, men vi fortsetter å være optimistiske når det gjelder langtidsutsiktene for den maritime industrien, sier Leif Ottosson, administrerende direktør i Navico i en pressemelding.
Troen på fremtiden har fått Navico’s eiere og långivere til å gi bedriften en økonomisk avtale som vil forbedre selskapets finansielle styrke og fleksibilitet. Dette skjer ved å øke egenkapitalen og betale gjeld på tilsammen 198.9 mill. USD.
ALT I ETT SELSKAP. I pressemeldingen sies det også:
Navicos posisjon i markedet har blitt ytterligere styrket ved flere viktige driftsmessige endringer. Alle selskapene som ble kjøpt opp av Navico har nå blitt fusjonert til ett sterkt globalt selskap. I løpet av de siste to årene har Navico redusert antall produksjonsanlegg og oppnådd imponerende 61% forbedring i produksjonseffektivitet. Driftskostnadene har dessuten blitt redusert med 50% som et resultat av de siste innsparinger.
Navico eier merkenavnene Simrad, Lowrance, Northstar, Brookes & Gatehouse og Eagle.
POSITIVT. ProNav AS er distributør av samtlige av disse merkene i Norge, og leder av firmaet, John M. Hestnes, sier:
– Det med stor optimisme og glede vi nå får denne meldingen om at banker og eiere har valgt å sikre driften av Navico i form av en så betydelig refinansiering på hele 1,3 milliarder Norske kroner. I dagens vanskelige finansmarked er dette oppsiktsvekkende bra og noe som lover bra for fremtiden til Navico og deres produkter.