Vanskelig i elektronikk-bransjen

Navico får økt kapital og betalt gammel gjeld

Navico får økt kapital og betalt gammel gjeld

Publisert Sist oppdatert

Gjennom oppkjøp og fusjoner er Navico blitt verdens ledende maritime elektronikk-leverandør, men offensiven, ved siden av et kraftig fokus på teknologi- og produktutvikling som alene beløper seg til 50 millioner dollar, har kostet. Og ikke minst merkes dette når markedet svikter.

SVIKTENDE MARKED. – Den maritime elektronikk industrien opplever vanskelige markedsforhold, men vi fortsetter å være optimistiske når det gjelder langtidsutsiktene for den maritime industrien, sier Leif Ottosson, administrerende direktør i Navico i en pressemelding.

Troen på fremtiden har fått Navico’s eiere og långivere til å gi bedriften en økonomisk avtale som vil forbedre selskapets finansielle styrke og fleksibilitet. Dette skjer ved å øke egenkapitalen og betale gjeld på tilsammen 198.9 mill. USD.

ALT I ETT SELSKAP. I pressemeldingen sies det også:

Navicos posisjon i markedet har blitt ytterligere styrket ved flere viktige driftsmessige endringer.  Alle selskapene som ble kjøpt opp av Navico har nå blitt fusjonert til ett sterkt globalt selskap. I løpet av de siste to årene har Navico redusert antall produksjonsanlegg og oppnådd imponerende 61% forbedring i produksjonseffektivitet. Driftskostnadene har dessuten blitt redusert med 50% som et resultat av de siste innsparinger. 

Navico eier merkenavnene Simrad, Lowrance, Northstar, Brookes & Gatehouse og Eagle.

POSITIVT. ProNav AS er distributør av samtlige av disse merkene i Norge, og leder av firmaet,  John M. Hestnes, sier:

– Det med stor optimisme og glede vi nå får denne meldingen om at banker og eiere har valgt å sikre driften av Navico i form av en så betydelig refinansiering på hele 1,3 milliarder Norske kroner. I dagens vanskelige finansmarked er dette oppsiktsvekkende bra og noe som lover bra for fremtiden til Navico og deres produkter.