Delphia og Dufour-importørene smiler etter messedagene

Godt besøk og økende kjøpelyst

Godt besøk og økende kjøpelyst

Per Øyvind Iversen og Per Antonsen er godt fornøyde med sin egen utstilling i Son etter 10 dager, men de etterlyser et samspill og en dialog med bransjeorganisasjonen Norboat.

Publisert Sist oppdatert

– Ja, vi er veldig godt fornøyd med messedagene her i Son. Per Øyvind Iversen og Petter Antonsen nikker bekreftende til hverandre.

TRE SOLGTE BÅTER. Tre signerte kontrakter på tre Delphiaer – den største på 47 fot – var fasit da de siste besøkende tuslet ut av lokalene på Sletta Næringspark søndag kveld.

– I fjor solgte vi ingen, at det ble tre denne gangen og ikke minst det at folk har fått tilbake troen og vil handle båt igjen, det er vi veldig godt fornøyde med, utdyper Per Øyvind Iversen, som tillegger at de har mange interessante oppfølginger etter utstillingen.

GODT HELGEBESØK. De to aktørene som har stilt ut Dufour- og Delphia-båter under Seilmessen.no i Son kan berette om svært godt besøkte helger, mens det i ukedagene har vært tynnere i rekken.

– På den annen side, sier Iversen, – de kundene som kom midt i uken var desto enda mer interesserte! Vi har også hatt besøk av mange eksisterende kunder som har kommet for å snakke med oss og som er glade i den båten de har. Det er også hyggelig.

ALLE STØRRELSER. Verken han eller Petter Antonsen kan peke på at det er noen spesiell interessetrend når det gjelder båtstørrelse.

– Interessen spenner over hele modellrekken, forteller de.

De uttrykker også stor tilfredshet med å kunne vise båtene i sine egne lokaler, men Per Øyvind Iversen sier også at dagens situasjon hvor det er et motsetningsforhold mellom Sjøen for alle og seilbåtimportørene som velger å vise båtene fra sine permanente utstillinger ikke er bra for bransjen.

MANGELFULL DIALOG. – Jeg vil ikke kalle det krig, men det som er mest synd er mangelen på dialog med Norboat. Vi er også medlemmer der, men Norboat har ikke vist noen interesse for vår løsning, sier han og antyder at en løsning i retning av den man har under Orust-messen, der alle samarbeider selv om båtene er utstilt på ulike steder, kanskje kan være veien å gå i fremtiden.

– Kanskje kunne importørene for eksempel hatt en stjerneformet stand på Sjøen for alle med en båt hver og henvisning ut til de ulike lokale utstillingene, tenker han høyt.

FORSTÅELSE. – Kundene som har besøkt oss har i alle fall stor forståelse for løsningen vår, og jeg tror de er mye mer tjent med at vi kan ha råd til å ha båtene utstilt gjennom hele vinteren fremfor at vi bruker opp alle pengene våre i løpetav 10 dager på Lillestrøm, sier Per Øyvind Iversen.