Forstørret Elan 310

Elan 350 i sitt rette element

Elan 350 i sitt rette element

Prototypen av den første Elan 350en er sjøsatt. Den første båten kommer til Norge i juni/juli.

Publisert Sist oppdatert

Det er ingen tvil om det slovenske Elan-verftet har vakt oppmerksomhet da de lanserte Elan 310, som skiller seg vesentlig fra de fleste andre produksjonsbåter – både i form og konsept. Nå er etterfølgeren og storesøsteren Elan 350 i vannet.

Formen har hentet inspirasjon fra Open- og Volvo Ocean Race-båtene, og de mest synlige tegnene er bredt akterskip, knekkspant og doble ror. Konseptet er å skape en tur- og regatta-båt som mer eller mindre kan plane på unnavind.

Prototypen til Elan 350 er nå i vannet, og byggenummer to kommer til Norge i månedskiftet juni/juli. Det er importøren selv, Tor Hove, som også leder shorthandedrankingen, som skal seile den første. Det betyr at han nå vil bytte ut sin velkjente Elan 410 med denne nykommeren.

– Som det fremgår av bildene, er det på mange måter en forstørret Elan 310. 4 ekstra fot gjør mye både innvendig og utvendig. Denne båten har etter vår oppfatning potensiale til å bli referansen i denne klassen. Det er en ideel størrelse til shorthandedseiling og turseiling i våre farvann. Fartspotensialet både til tur og regatta vil være betydelig, skriver Hove på sin hjemmeside.

Standard båt er prissatt til kr 1,3 mill kroner etter Hoves egen, norske spesifikasjon, som blant annet inkluderer en racingpakke og laminatseil fra North. Frakt kommer i tillegg.