Søk i arkivet

Foto:

Svingkjølen styres elektroniskSvingkjøl-båt i ultra-klassen

–Dette er den teknisk sett mest avanserte båten av sitt slag på markedet. Det sier skaperne av den 5,81 m lange CQ-6.

At det skjer noe radikalt og betydningsfullt med utvalget av båter som nå kommer på markedet, er hevet over enhver tvil. Og at båtskaperne har latt seg inspirere av båtene som farer over verdenshavene, er også fullstendig på det rene. Stikkordet som står i sentrum for båtutviklingen i øyeblikket rundt om i verden, er fart. Atskillig mer fart enn hva enskrogbåter vanligvis er blitt forbundet med. Utviklingen skjer blant turbåter såvel som for såkalte sportsbåter.

FORTERE. FORTERE. Lav vekt, stort seilareale og stabilitet er hva som skaper fart, og jo mer du tøyer grensene, desto fortere.

Og at det er skjedd en utvikling, kan den nye, nederlandske båten CQ-6 være et vitnesbyrd om. Med sin 5,81 m lengde er den for eksempel litt mindre enn en halvmeter kortere enn den tidligere OL-klassen Yngling. Men akk hvilken forskjell!

KANTBAR KJØL. CQ-6 har en kantbar kjøl med stålblad som styres ved hjelp av elektronikk og hydraulikk. Ved å trykke på en knapp, tar det kun åtte sekunder fra kjølen er kantet maksimalt på den ene siden, til den er like langt ute til den andre siden. Utslagene er 45 grader til hver side, og kjølen veier 200 kg. Båtens totalvekt er 485 kg.

I tillegg til kjølen har båten et lett senterbord som senkes på bidevind og som skal gi båten nødvendig løft. Det sier seg selv at det også er lagt mye energi i å utstyre kjøl, senterbord og ror med de rette hydrodynamiske profilene som skal tåle høy fart uten at de staller.

PLANER PÅ BIDEVIND. Kantet ut til siden gir kjølen båten en enorm stabilitet, noe som gjør at den kan bære mye seil. Storseilet er på 21,2 kvm, fokka er 8,3 kvm stor. Båten skal plane på bidevind i relativt moderat vind, slik en jolle gjerne gjør med en person i trapes.

Riggen er av karbonfiber, og på hekken sitter det to ror.

På unnavind kan man heise en 51 kvm stor gennaker, hvilket betyr tilsammen 73,2 kvm seil!

KJENT KONSEPT. Bak båten står verftet LinQ Boats i Nederland, og det verftets leder, Jurian Rademaker, som hadde ideen til CQ-6. Det fins allerede flere båter som utseendemessig ligner på båten, blant annet i Frankrike der denne typen små kjølbåter er blitt mektig populære, men ingen har tatt konseptet så langt ut som disse nederlenderne.

– Dette er det nærmeste du kommer virkelig Volvo Ocean Race og kantbar kjøl-seiling, sier Gerd-Jan Poortman med erfaring fra flere VOR-båter.

ENTYPEKLASSE. CQ-6 er tenkt etablert som en entypeklasse, og verftet satser på å bygge opp et nettverk world wide. Også i Norge. Ved siden av modellen med kantbar kjøl, har verftet to enklere modeller med fast kjøl på trappene; CQ-6 Sport og CQ-6 Trainer. Begge disse modellene kan senere oppgraderes til «Regatta» som modellen med kantbar kjøl kalles.

For den enkleste versjonen starter prislisten på 26 900 euro uten moms. Det vil si ca. 265 000 norske kroner med moms.

MODERNE: CQ-6 er et godt bilde på hva som skjer innen utviklingen av båter for tiden.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen