Dufour 445 vises i Paris for første gang

Lun eleganse er stikkord for ny modell

Lun eleganse er stikkord for ny modell

De som kommer til båtutstillingen i Paris i neste uke, vil få se en helt ny Dufour-modell.

Publisert Sist oppdatert

Dufour 445 vil bli avduket og vist for publikum for første gang  på Paris-utstillingen, som åpner 3. desember. Det er en etterfølger og storesøster til Dufour 375, som SEILmagasinet seilte 100 nautiske mil med i nr. 2010/8, og skal vi tro informasjonen verftet har sendt ut, finner man mange av løsningene fra den i den nye modellen.

SOM EN BÅTFAMILIE LEVER. Det betyr i så fall en båt hvor det er lagt vekt på god komfort, behagelige seilopplevelser og rimelig gode seilegenskaper. Materiellet som er sendt ut om båten forteller da også om mange smarte ideer, og det er åpenbart at verftet har forsøkt å sette seg godt inn i hvordan en båtfamilie lever.

BASS UNDER ROMPA. Som for eksempel at båten er utstyrt med eget, lukket søppelrom ute i cockpiten, dus-j og toalett-rom er separerte, den har den samme store kjøleboksen (180 liter) som Dufour 375 har og en gedigen bysse med mye stuerom, eget rom for oppbevaring av sko og selvfølgelig; varemerket til Dufour: «Vinkjeller». Du kan også få innmontert en skikkelig bass-enhet til stereoanlegget om bord i det midtstilte setet i salongen. Om du vil.

Interiøret er utført i moabi-mahogni i kontrast til hvite kanter og flater, og verftet sier det er lagt vekt å skape en varm og elegant atmosfære under dekk – noe de faktisk har vært veldig flinke til i sine øvrige modeller.

BAUGSPRYD. Dufour 445 er utstyrt med baugspryd som kan trekkes inn i skroget, og på dekk er det luke til en egen seilbinge i et rom forenom lugaren forut. Storseilet har tyskerhaling som er ført akter til rormannen, og alle trimliner, rev og fall er ført akter til cockpiten.

Akterspeilet kan felles ned og omdannes til badeplattform, slik det nå er blitt vanlig på svært mange båter.

Dufour 445 kan fås med tre eller fire doble lugarer, og som vanlig er skroglinjene tegnet av Umberto Felci.