Hanse 385

Bred oppfølger fra Hanse

Bred oppfølger fra Hanse

Hanse-verftet har trykket ytterligere på volum-knappen med sin nye Hanse 385.

Publisert Sist oppdatert

Vi så Hanse 385 første gangen under Öppna  Varv-messen i august og førsteinntrykket vårt var at her har Hanse trykket på «volum-knappen». Den nye 38-foteren – som faktisk har en skroglengde på ikke mer enn litt over 36 fot – er bred. 13 cm bredere enn båten den skal erstatte: Hanse 375. Og det virker som maks bredde ligger helt i akterskipet.

STORT VOLUM. I tillegg fremstår Hanse 385 som en «høy» båt, og det er tydelig at designerne ikke bare har bygd i bredden, men også i høyden. Spesielt er hyttedekket trukket langt ut i borde, slik at dekkspassasjen fremover virker litt snau.

Hekken har en stor «badeplattform» som gir deg god boltreplass  når den er i nedsenket posisjon, heising/senking foregår manuelt. Rormannsposisjonen i cockpit virker fornuftig, men det mangler fotstøtter for rormannen når båten krenger. Hanse 385 har to ratt med fin passasje i mellom. Cockpiten virker stor nok og cockpitbordet gir den plassen du trenger når du har klaffene ute.

MAKS AKTEROVER. På samme måte som flere av Hanses konkurrenter har verftet trukket overbygget «maks» akterover for å gi god plass i akterlugarene. To pleksiglassflater gir godt med lys ned i hver akterlugar.

Det prismessigige nivået bør ikke være Hanse 385s problem i markedet. På messen i Sverige ble båten tilbudt for 1 259 000 svenske kroner – inklusive moms – og listen for inkludert utstyr var imponerende – mer enn seil– og turklar båt.

Hanse 385 er et av leddene i Hanses utskifting av modeller og verftet selv sier det på denne måten:

– Hanse 385 er et resultat av en logisk utvikling av Hanse 445, 495 og 545.

RYGGSTØE I AKTERLUGAREN. Under dekk kan du få nyheten i flere varianter. Standard kommer den med to lugarer, mens tre er tilgjengelig. Spesielle detaljer vi la merke til, er at Hanse har lagd en fiks løsning for ryggstøe i akterlugaren. Madrassen til køyene var delt i to slik at du kan trekke halvparten opp og lage en slags «sofa» av køya. Byssa er stor – nesten gedigen. Her er det muligheter for gastronomiske kunstverk, men velger du varianten med to akterlugarer, mister du en liten del av byssa.