SeilPower

Satser på ny batteriteknologi

Satser på ny batteriteknologi

SellPower viser frem litium-batterier på messen i Göteborg.

Publisert Sist oppdatert

SellPower satser på LiFePO4-teknologien, eller batterier bygd opp av Litium jernfosfat. Dette er samme teknologi som el-bil-produsentene bruker. Fordelene med Super-B-batteriene fra SellPower er mange.

Den kanskje viktigste funksjonen er at batteriene tar imot strømmen mer effektivt. Det betyr at batteriene blir mye raskere toppladet. Batteriene kan også kjøres lenger ned uten å ta skade. Vekten er kun 80 prosent av blybatterier.

KOSTBART. SellPower hevder også at batteriene har lenger holdbarhet. Ulempen med disse batteriene er prisen. Billige er de ikke. Et 100 Ah batteri vil erstatte en blybank på 200 Ah og koster 20 000 svenske kroner.

– Vi har lenge sett etter litiumbatterier som kan erstatte dagens blybatterier uten av våre kunder skal trenge å bytte store deler av sin ladeutstyr. Super-B ble resultatet etter to års søk blant verdens ledende batteriprodusenter. Med Super-B kan vi tilby litiumbatterier som både kan lades fra alle båtens strømkilder, samt kan serie- og parallellkobles uten ekstra utstyr, sier Martin Lingred, sjefen på SellPower i selskapets pressemelding.

TESTET I 2009. Seilas testet batteriet sommeren 2009. Batteriet var fantastisk, men det ga også noen utfordringer. Spenningen holdt seg høy helt til batteriet var nesten tomt. Testbåtens batterimonitor viste hele tiden over 14 volt og klarte ikke å fortelle hvor mye energi som var igjen på batteriet.

Det var batteriets elektronikk som gjorde at testen ikke ble slik den skulle. LiFePO4-teknologien har nå flere år bak seg, og det ser ut til å fungere godt i biler. Nissan Leaf er en bil som benytter slike batterier.

Les mer om testen her.