Dragonfly 25 med premiere i 2015

Publikum bestemmer retningen

Publikum bestemmer retningen

Düsseldorf (SEILmagasinet): Quorning Boats vil ha publikums hjelp til å lage nye Dragonfly 25.

Publisert Sist oppdatert

På båtutstillingen i Düsseldorf viste de danske trimaran-byggerne Quorning Boats frem en konsept-tegning av en ny 25 fots Dragonfly. Samtidig delte de ut spørreskjemaer til interesserte publikummere.

VIL HA INPUT. – Ja, vi vil gjerne høre hva folk forventer seg av en slik båt og hva den skal inneholde. Vi har selvfølgelig våre egne ideer,  men vi ønsker folkets input for eventuelt å få bekreftet våre tanker. Vi ønsker også å lodde stemningen for å høre vi skal gå for en mer racing-aktig båt eller mer mot en ren familieseilbåt. Eller om vi kan kombinere det på noen måte. Det blir utfordringen å finne ut av og det blir spennende, sier Jens Quorning til SEILmagasinet.

– Hva er utfordringen med å bygge en trimaran på 25 fot?

– Det er prisen. En trimaran vil alltid være en dyr båt. Vi snakker her om en morsom innstegsbåt for trimaranseiling til en mest mulig riktig pris.

HVOR MANGE KØYER? Båten skal være lett å traile bak en alminnelig bil og det skal være lett å ta ned masten. Den skal også kunne foldes sammen som de øvrige Dragonfly-modellene. Teknisk sett vil båten kunne inneholde fire køyeplasser, men publikums tilbakemeldinger vil være bestemmene for om den i standardversjon skal være disponert for to, tre eller fire personer.

– Dette er noe av det vi ønsker å få vite; hvordan er det folk vil bruke båten, sier Jens Quorning.

Flere køyeplasser og mer komfort-innhold betyr at senterskroget vil måtte bli bredt. Det er nødvendigvis ikke noe problem, for som Jens Quorning sier: «Vil man seile fort, er det bare å skjøte inn og løfte senterskroget ut av vannet». Derved fjerner man bremsende våt flate. Båten vil få sideskrog som har så mye volum at de skal kunne bære en «flyvende trimaran».

KRITISK VEKT. Et kristisk element for å få til dette, er imidlertid vekten.

– Vekten er et utrolig viktig element når det gjelder trimaraner, bekrefter Jens Quorning, og tror vi ham rett vil man ende opp med en båt der ikke vekten dreper båtens egenskaper.

– Det må vi finne en løsning på, understreker han – og legger trykk på «må».

Han røper også at de vil lage to versjoner av båten – en standard som er i tråd med folks ønsker i størst mulig grad, og en mer racing-preget båt som blant annet vil få en høyere karbonfiber-mast.

PREMIERE i 2015. Båtens vil få verdenspremiere på Düsseldorf i 2015.

– Hva slags båt tror du selv dere vil ende opp med?

–  Jeg tror det blir en båt medet lite overbyggf, at den har en enkel, men funksjonell innredning. At den får et kjemi-toalett som regattaseilere kan ta ut og at det skal kunne sove minimum tre personer om bord, sier Jens Quorning som venter spent på publkums innspill.