Søk i arkivet

Foto:
SEIL: RM 970 kom på vannet rett før båtutstillingen i La Rochelle
SEIL: RM 970 kom på vannet rett før båtutstillingen i La Rochelle Foto:

RM 970 seiler

En av de mest aktuelle nyhetene presentert på utstillingen i La Rochelle er en båt bygget i tre på 32 fot.

OVERLAPP: RM970 har en moderne rigg med vant satt i skrogsiden. Med masten plassert langt akter, samt delte vant gjør det mulig med et stort forseil.
OVERLAPP: RM970 har en moderne rigg med vant satt i skrogsiden. Med masten plassert langt akter, samt delte vant gjør det mulig med et stort forseil.
Y.RONZIER

RM-verftet bygger båter i kryssfiner. Det er det en god tradisjon for i Frankrike. Kryssfiner skal ha bedre styrke/vekt-forhold enn glassfiber, og når treverket er bakt inn i epoxy og glassfiber, så er det like vedlikeholdsfritt også.

Glassfiberbåter bygges enten i en tykk lagt glassfiber, eller i sandwich. To tynnere lag med glassfiber med skum mellom. Enkellaminat er best mot slagskader, mens sandwich er stivere og bedre isolert. RM båten er solide som enkellaminat, men er bedre isolert, og stivere.

RM Yachts bygger uten form. Det gjør det billigere å utvikle en ny modell, men øker arbeidstiden per skrog som produseres. Skroget blir sparklet og lakkert, enn jobb som er tidskrevende.

Stor 32-foter

RM 970 passer godt inn mellom RM 890 som ble vist på Båter i Sjøen, og RM 1070. Den nye modellen har åpen forpigg, men har en langt større bysse enn 890, samt dør inn til akterlugaren.

Nyheten kan også utstyres med to ratt. Både i cockpit og under dekk er båt mer som en 38-foter.

VOLUM: RM970 byr på mye plass på begrenset lengde. Båten har et tradisjonelt kartbord, samt en stor bysse.

VOLUM: RM970 byr på mye plass på begrenset lengde. Båten har et tradisjonelt kartbord, samt en stor bysse.

Lett av vekt

RM 970 er 9,65 meter lang, men hele 3,7 meter bred. Båten har mye volum i baugen, og holder bredden helt ut bak. Båten kan leveres med to kjøler og ett ror, eller to ro og en kjøl. Den siste varianten er mest aktuell for Norge. I denne utgaven veier båten bare 3,9 tonn. Det er langt lettere enn en båt bygget på tradisjonell måte med glassfiber.

Mye duk

AGENT: Francois Gabart representerer RM-verftet i Skandinavia. Han seiler selv en RM 890, som nå skal byttes inn med en RM 970.
AGENT: Francois Gabart representerer RM-verftet i Skandinavia. Han seiler selv en RM 890, som nå skal byttes inn med en RM 970.

RM 970 har et bred skrog med mye våt flate. Det er negativt i lite vind, men gir økt stabilitet i mye vind.

Båten har overvant festet i skrogsiden, mens undervantene er trukket inn til hytta. Det gjør at forseilet kan trekkes lengre bak. Genuaen er på hele 29 kvm, som er en fordel i lett vind. Storseilet er på 3 kvm, mens gennnakeren måler 95 kvm.

Det er mulig å utstyre båten med en kutterfokk på 15,7 kvm. Båten er CE B merket. 

RM Yachts opplever en stor etterspørsel, og funnet sin egen nisje. Båtene appellerer til seilere som ønsker noe mer enn hvs båten fra de store verftene kan by på, men til en litt høyere pris. 

RM er nå representert i Norge av Francois Gabart sammen med FjordSailing. 

RM 970 er nominert til Årets Båt i Europa. 

RATT: RM970 kan leveres med rorkult eller doble ratt. Cockpiten er utformet for trygg turseilas. Vinsjene er trukket inn mot midten, slik at arbeidsposisjonen er bedre.

RATT: RM970 kan leveres med rorkult eller doble ratt. Cockpiten er utformet for trygg turseilas. Vinsjene er trukket inn mot midten, slik at arbeidsposisjonen er bedre.

Y.RONZIER

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen