Seilmagasinets helgeportrett

Bransjemannen

Jens-Petter Flesvig selger to av de mest ettertraktede merkevarene i seilbåtbransjen.

Publisert Sist oppdatert
SWAN: Heitman har solgt godt med Nautor's Swan de siste årene.

Alle som seiler kjenner til Swan og Jeanneau. Jens-Petter Flesvig er salgssjef hos Heitman Marin som selger begge. Bransjen har vært gjennom store svingninger og Flesvig har vært gjennom dem alle. - Det at vi har måttet streve i harde tider har vært nyttig i gode tider, sier han og mener lærdommen har vært avgjørende for suksessen til bransjens lengst eksisterende og idag støreste aktør. - Da det var stopp i nybåtsalget omsatte vi brukte båter, og fremdeles er det en av bærebjelkene i driften hos selskapet på Husvikholmen ved Drøbak.

Mens Jeanneau de siste årene har vært solgt jevnt og trutt, ofte til tilbakevendene kunder, har Swan-salget tatt seg opp de siste tre årene som et tydelig resultat av de nye italienske eiernes satsning på tre segmenter, racing, cruiser racing og maxi. Ineressen for Club Swan er voksende, ikke minst på grunn av den nye foilende 36-foteren som er en rendyrket regattamaskin, og Flesvig håper det kan bli flere av denne i norske farvann.

Jens-Petter Flesvig har interessante betraktninger om markedet som han her deler med Seilmagasinets Mikkel Thommessen.

VETERAN: Jens-Petter Flesvig har vært gjennom bransjens bølgedaler siden 80-tallet.