Seapilot 2Star 2016

BREDE AKTERSKIP: Moderne båter med brede akterskip vil i år bli samlet i en egen klasse i Seapilot 2Star.

Likere båter fordelt i fire klasser

Når påmeldingen til Seapilot 2Star åpner mandag 7. mars, vil man kunne melde seg på i fire klasser.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere har båtenes måltall vært det eneste kriteriet når det gjelder klasseinndelingen i Seapilot 2Star. I år blir det litt annerledes. Fredrikstad Seilforening ønsker å lage klasser hvor båter med like egenskaper seiler mot hverandre, og den største nyheten i så måte blir klassen «Open Class».

Moderne båter i samme klasse

Hva slags båter dette er, ligger litt i navnet.

«Open Class-båter» som IMOCA 60 og Class 40 har hatt stor påvirkning på utviklingen av vanlige produksjonsbåter i de senere årene, og det har frembragt båter som skal kunne seile raskt på unnavindslegger, men som kan være mer utfordrende å seile fort med på bidevind.

Moderne båter har et betydelig bredere akterskip enn eldre, og dette gir nødvendigvis ulike egenskaper – og det er disse ulikhetene i egenskaper man ønsker å fange opp i den nye klasseinndelingen.

– Har ikke en sjanse!

Er det mye bidevind, synes seilere med Open Class-type båter at de er sjanseløse med sine måltall mot de andre båtene med gode bidevindsegenskaper, mens seilere med vanlige båter opplever å være sjanseløse når de andre planer avsted.

Andelen bidevind og unnavind kan være mer utslagsgivende enn hvor godt seilerne faktisk seiler. Det har man opplevd tidligere.

– Det er dette vi vil forsøke å gjøre noe med,når vi nå vil samle de moderne båtene i én klasse og de mer vanlige i en annen, som vi har kalt «Racing/Cruising». Blir det mange påmeldte båter, noe vi håper på, vil båtene bli inndelt i grupper innenfor sine klasser etter størrelsen på måltallet, sier Per Arne Skjeggestad i Fredrikstad Seilforening.

Fire klasser

I tillegg til «Open Class» og «Racing/Cruising», vil flerskrogsbåter utgjøre en egen klasse.

I tillegg blir det en fjerde klasse som vil være myntet på seilere som ikke har de «hotteste båtene» og de største ambisjonene, men som synes det å fullføre Seapilot 2Star er en bragd i seg selv og som gjerne vil konkurrere med likesinnete.