Søk i arkivet

America's CupSvensk flagg, amerikansk teknologi

Etter overlegen seiling i treningsregattaene har svenske Artemis seilt opp som America's Cup favoritt, men mye av hemmeligheten ligger i amerikansk teknologi.

Det er ikke mange variable å spille på for designerne av de nye AC50 katamaranene. Med seilplan og skrog strengt entype er det bare foilene som skiller båtene fra hverandre. Her gir imidlertid små detaljer store utslag, og til nå ser det ut som om det er svenske Artemis Racing som ligger et hestehode foran når det gjelder foil-design.

Raskeste båten vinner

- Det har alltid vært slik i hele den 160 års lange America's Cup historien at det er den raskeste båten som vinner. Jeg tror ikke dette vil endre seg, sier Iain Percy, team Manager og taktiker for Artemis Racing.           - Kjølfinnene som får båtene til å fly er også det som overfører sidekraft til drivkraft. Millimeterforskjeller i design kan utgjøre flere knops båtfart, så optimnal design og produksjon av foilene er helt avgørende, sier Percy.

Små toleranser

Lagene har rettet all oppmerksomhet mot å optimalisere styrke, utforming og tykkelse på foilene og forsøkt å lære seg hvordan vann og vind påvirker design. Til dette har det vært vanlig å benytte simulatorer. Artemis Racing har, for å få best mulig resultater, samarbeidet med teknologibedriften Altair som holdfer til i Troy, Michigan.

- Verktøyet vi benytter er avansert, sier Brett Ellis, sjefsingeniør for utvikling av daggerboards og ror - Vi arbeider med minimale toleranser og små forskjeller i seksjonene. Det kan gi oss relativt store fartsfordeler og vi jobber hardt med å finjustere produktet slik at vi kan vinne America’s Cup, sier han.

Maksmimalt fire daggerboards

Hver båt har bare lov til å bygge fire daggerboards. Artemis Racing har bygget to sett, ett for å fungere optimalt i mye vind og ett for lettere vind og mindre bølger.  Felles for begge er at de er designet for å løfte båten ut av vannet raskt og med minimalt vedheng. 

- Teknologien som benyttes i å designe disse kan være avgjørende for å oppnå en fartsfordel, sier Uwe Schramm, Chief Technology Officer, Altair. - Det har vært givende å samarbeide med Artemis Racings design team og tilpasse vår design og simuleringsteknologi for å skape en topp båt, sier han.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen